Sunday, January 11, 2009

Sidang Khas Parlimen bukti keperihatinan PAS

Esok Sidang Khas Parlimen akan diadakan bagi membincangkan isu Palestin yang semakin meruncing. Semalam sahaja hampir 800 orang rakyat Palestin yang dibunuh. Israel menjadi seolah-olah raja sehingga berani melanggar resolusi PBB yang mengarahkan agar diadakan genjatan senjata.

Amerika menjadi penyokong Israel yang paling. Bahkan ariel sharon yang menjadi dalang dalam kejadian berdarah Shabra dan Shatila dianggap menjadi men of the peace oleh Presiden Bush. Jadi tidak pelik Israel berani melanggar keputusan PBB yang dianggap sebagai bilis sahaja.

Ketika isu ini terus berlarutan ahli Parlimen PAKATAN RAKYAT yang diketua oleh PAS telah menghantar memorandum kepada yang dipertuan Dewan Rakyat untuk mengadakan sidang parlimen tergempar.

Selepas memorandum dihantar, Tuan Guru Dato’ Seri Presiden PAS juga bertindak dengan menelefon sendiri Menteri Luar Dato’ Seri Rais Yatim supaya diadakan sidang parlimen tergembar bagi menunjukkan sikap dan pendirian Malaysia terhadap isu Palestin pada hari penamaan calon di PRK 036.

Alhamdulillah hasil desakan-desakan ini, Dewan Rakyat bersetuju untuk mengadakan sidang Parlimen khas untuk mengutuk tindakan Israel ini.

Ini antara bukti keperihatinan PAS sebagai sebuah gerakan Islam yang bersimpati dengan gerakan Islam dan umat Islam di negara lain.

Walaupun PAS sibuk dengan kempen PRK 036 kuala Terengganu. Tindakan yang termampu untuk Palestin tidak dilupakan. PAS bukan sekadar parti Siyasah yang hanya sibuk dengan Pilihanraya sahaja. Tetapi PAS juga bertindak sebagai parti dakwah dan tarbiyyah untuk semua ahlinya.

Isu Palestin bukan sekadar isu agama. Isu palestin adalah isu kemanusiaan sejagat. Bukan umat Islam sahaja yang terkena serangan, bahkan penganut kristian juga terkena. Bukan bangsa arab sahaja yang terkena serangan. Bahkan rakyat kenya pun terkena serangan itu. Bukan tempat awam sahaja yang terkena serangan. Bahkan tempat perlindungan PBB pun terkena serangan itu.

Isu-isu inilah yang ingin PAS ketengahkan keseluruh dunia. PAS juga bertindak dengan mengarahkan bebarapan badan NGO untuk pergi menghantar bantuan perubatan demi memastikan rakyat palestin mendapat rawatan yang sepatutnya.

Memang tidak dinafikan PRK 036 memerlukan tenaga kerja yang ramai. Tetapi rakyat Palestin juga memerlukan bantuan. Dengan sebab itu, PAS bertindak untuk menghantar petugas-petugas ke Palestin.

Semua ini maklumat ini penulis dedahkan untuk memaklumkan kepada semua pembaca antara gerak kerja PAS untuk membantu Palestin. Sibuklah macam mana dengan keadaan politik Malaysia. Tetapi nasib dan keadaan umat Islam di negara tetap dibela dengan membuat pelaksanaan mengikut kemampuan yang ada dalam PARTI ISLAM SEMALAYSIA (PAS).

Harapan agar sidang Khas Parlimen yang disiarkan secara langsung esok dapat memberi sedikit tekanan kepada amerika dan sediri ransangan dan semangat kepada negara-negara umat Islam untuk bersatu menentang Israel.

www.attakiri.blogspot.com



... Bekerja Untuk Islam ...

No comments: