Tuesday, September 16, 2008

Sabra dan Shatila permulaan penentangan rakyat Palestin

Sabra dan Shatila: Lambang Perjuangan Rakyat Palestin

Perjuangan rakyat Palestin yang tercetus daripada penderitaan berpanjangan terdiri di atas dua tonggak utama : pertama, keinginan untuk bangkit menentang dan kedua : kemampuan untuk bersatu.

Di Beirut pada tahun 1982, rakyat palestin sememangnya bersatu, tetapi banyak daripada infrastruktur kehidupan mereka telah musnah. Pertama institusi keluarga mereka hancur berkecai ekoran pengusiran kaum lelaki; kemudian wanita dan kanak-kanak pula dibunuh secara beramai-ramai, sementara rumah mereka dimusnahkan. Semua ini dirancang bagi menghapuskan semua tanda kewujudan rakyat Palestin di Sabra dan Shatila.

Akibatnya, kekuatan moral untuk menentang turut runtuh. Ini telah melemahkan salah satu daripada dua paksi di atas. Sekali gus menghakis kekuatan perjuangan rakyat Palestin. Kemahuan mereka bersatu juga tergugat dan keadaan ini tergambar dalam peristiwa berdarah di Tripoli, Lubnan pada 1983.

Pada 1982, perjuangan rakyat Palestin menyaksikan hakikat yang bakal berlaku sekiranya mereka tidak lagi memiliki kemahuan untuk menentang dan juga kemampuan untuk bersatu.

Namun pada 1985, Sabra dan Shatila telah mempamerkan kepada dunia daya juang rakyat Palestin. Mereka telah menemui semula kemahuan untuk menentang.

Oleh itu apabila musuh cuba mengulangi sekali lagi pembunuhan di Sabra dan Shatila seperti pada 1982, mereka telah menghadapi tentangan yang sengit. Malah, keberanian penduduk kem itu menjadi inspirasi kepada semua rakyat Palestin untuk menghidupkan kembali kesatuan dalam pergerakan mereka.

Pada 1982, Sabra dan Shatila mengalami tragedi pembunuhan beramai-ramai tanpa banyak tentangan. Tetapi pada 1985, Sabra dan Shatila mempersembahkan rakyat Palestin yang bersatu dan komited dalam penentangan mereka.

Sabra dan Shatila mungkin musnah secara fizikal dalam pertembungan ini, tetapi penduduknya akan membangunkannya sekali lagi. Mereka telah menetapkan tanda aras sejagat tentang erti kesatuan, penentangan, daya tahan, dan keberanian. Semangat yang terpancar dari sabra dan Shatila akan terus hidup dalam setiap jiwa rakyat Palestin dan setiap manusia yang memperjuangkan keadilan dan kemerdekaan

2 jun 1985, UK

Dr. Ang Swee Chai

Hari ini (15 September 2008) genap 26 tahun peristiwa penyembilan besar-besaran tentera zionis yang diketuai oleh Ariel Sharon terhadap umat Islam Palestin di kem buangan Sabra dan Shatila, Lubnan.

Sabra dan Shatila memahatkan satu tragis yang cukup pahit untuk ditatapi oleh umat Islam seluruh dunia. Kisah yang bermula dengan perancangan israel dan antarabangsa sehingga terusirnya golongan pemuda PLO dari Lubnan. Akibat kelompangan ini, tentera Israel yang terkenal dengan penakut itu masuk ke kem Sabra dan Shatila untuk berpesta darah.

Mereka membunuh sesuka hati mereka. Mereka mengperkosa dan merogol wanita palestin semahu-mahunya. Mereka menyembelih kanak-kanak dan pelbagai lagi kekejaman yang dilakukan oleh tentera Israel yang pengecut itu.

Tangisan Sabra dan Shatila ketika itu tidak dihiraukan langsung oleh masyarakat antarabangsa. Bahkan masyarakat Islam sendiri memandang sepi apa yang berlaku di sana.

Walaupun begitu, semua kejadian ini tidak mematahkan penduduk Palestin untuk bangkit dan menentang tentera Zionis pada tahun 1985. Bagi mereka syahid adalah cita-cita tertinggi yang mesti dikejarkan walaupun sekadar bersenjatakan batu dan dahan-dahan kayu.

Kejadian yang berlaku di sabra dan shatila tidak mematahkan semangat kaum wanita dan kanak-kanak palestin untuk membina kembali rumah dan kehidupan yang telah musnah itu. Bahkan mereka mampu membina sebuah hospital yang dikatakan agak lengkap dalam masa yang singkat sahaja. Inilah bukti kesatuan yang berada dalam diri rakyat Palestin.

Hingga kini, penentangan terhadap zionis semakin diperhebat. Zionis yang terkenal dengan penakut mula merasa gerun dengan peningkatan pertahanan rakyat Palestin khususnya di Gaza.

Rakyat Palestin kelihatan begitu optimis untuk kembali bersembahyang di Masjid Al-Aqsa secara merdeka daripada penjajahan Zionis.

Jadi, apakah peranan kita sebagai umat Islam, adakah sekadar menonton drama yang penuh dragis ini.? sekurang-kurangnya kita cuba memboikot sebanyak mungkin barangan keluaran Israel atau negara-negara terlibat untuk membantu Israel.

Dan yang paling penting selalu berdoa untuk memberi ketabahan kepada rakyat Palestin.

Penulis mengesyorkan agar sahabat sekalian membaca buku karang Dr. Ang Swee Chai yang bertajuk Dari Beirut ke Jerusalem untuk mendapat gambaran sebenar peristiwa tersebut secara jelas dan terperinci kerana beliau antara orang yang menjadi mangsa kekejaman tentera Zionis itu

www.attakiri.blogspot.com


... Bekerja Untuk Islam ...

No comments: