Monday, September 1, 2008

Jangan tertipu dengan ramadhan

Selamat menyambut Ramadhan al-mubarak dari penulis kepada semua umat Islam yang berwarga Negara Malaysia.

Ramadan merupakan bulan kurnia dan bonus oleh Allah SWT kepada umat Islam. Semestinya semua mengambil peluang keemasan ini dengan sebaik-baiknya. Peluang yang datang ini belum tentu akan dicapai kembali pada tahun mendatang.

Apabila menceritakan tentang kelebihan ramadhan ini, kebiasaanya semua orang cukup teruja dan saling merebut untuk menyahut saranan ini.

Dengan sebab itu, ketika hari pertama ramadhan masing-masing sibuk untuk membaca al-Quran sebanyak mungkin. Bersolat dhuha, membaca Ma’thurat Kubra, berqiamullai, bersolat jemaah dan sebagainya.

TETAPI amalan ini berkemungkinan bertahan seminggu. Apabila masuk minggu ke 2 segala amalan yang pernah dibuat berkurangan, minggu ketiga Jarang-jarang, minggu ke 4 tidak buat langsung.

Sudah menjadi tabiat manusia yang tidak boleh menerima perubahan yang mengejut. Berkemungkinan dari perubahan akan menyebabkan mereka kembali kepada perangai asal sebelum ramadhan.

Nabi telah mengajar umat Islam supaya melaksanakan sesuatu amalan secara berterusan walaupun sedikit. Apa salahnya kita memulakan amalan di bulan ini secara runcit-runcitan?. Mungkin minggu pertama ini kita sekadar berqiamullai sekali seminggu atau dua kali.

Nabi SAW memperhebat amalan ketika 10 malam terakhir. Jadi apa salahnya kita memperhebatkan qiamullai, solat dhuha dan sebagainya pada 10 hari terakhir. Ini lebih baik dari kita perhebat amalan pada awal ramadhan tetapi kosong pada 10 hari terakhir.

Semoga ramadhan kali akan menjadi satu titik perubahan untuk umat Islam maju ke depan

www.attakiri.blogspot.com


... Bekerja Untuk Islam ...

No comments: