Friday, September 26, 2008

Cinta Ramadhan 7 : Zakat Fitrah Pelengkap Taqwa


Tinggal 7 Hari lagi, umat Islam akan menyambut Aidil Fitri. Dikala terdapat segelintir antara mereka yang sibuk mencari kelengkapan Aidil Fitri, ada juga yang menghabiskan malam dengan beribadat mencari keredhaan Allah SWT.

Antara perkara yang diwajibkan kepada umat Islam di bulan ini ialah ZAKAT FITRAH. Zakat ini berkonsepkan sebagaimana hadis Nabi SAW yang bermaksud :

Di ambil daripada orang yang kaya kemudian diberikan kepada orang miskin dari kalangan mereka.

Maksud kalangan mereka ialah dari kampung mereka, atau negeri mereka.

Zakat Fitrah merupakan tanda keprihatinan Umat Islam terhadap saudaranya seIslam. Walaupun jumlahnya kecil. Tetapi inilah tanda persaudaraan yang begitu suci.

Zakat Fitrah juga merupakan pelengkap objektif ramadhan iaitu Taqwa kepada Allah SWT. Kalau sebelum ini, umat Islam mengorbankan tidur, rehat dan sebagainya untuk bersama-sama beribadat kepada Allah . tetapi kini ibadat itu hendaklah ditambah dengan pengorbanan wajib daripada harta sendiri.

Mungkin setiap negeri mengwartakan bayaran yang berbeza. ini bukan menjadi satu masalah besar. Walaupun yang terbaik bayaran zakat fitrah disatukan.

Zakat Fitrah ini diwajibkan kepada semua umat Islam yang mampu tidak kira besar atau kecil, lelaki atau perempuan, yang sempurna atau cacat. Cuma kalau anak kecil, wanita (yang tidak bekerja) dan orang kurang upaya (yang tidak mampu bergerak) di wajibkan ke atas pengjaganya samada suami atau bapanya.

Kalau seorang anak yang dilahirkan sebelum jatuh matahari ramadhan terakhir pun diwajibkan zakat.

Ini semua sebagai tanda kesyukuran atas segala kurniaan rezeki dan nikmat oleh Allah SWT.

Kalau dihitung dari jumlah zakat fitrah berbanding dengan gaji bulanan atau tahunan terlampau kecil. Bayangkan zakat fitrah yang diwajibkan ialah RM 6.00 untuk seorang. Kalau dalam sebuah keluarga mempunyai 5 orang tanggungan, bermakna zakat fitrahnya sebanyak RM 30.00. jumlah ini terlampau kecil berbanding dengan gaji bulanan sebanyak RM 1,500.00 sebulan. Kalau gaji ini dihitung setahun bermakna seseorang itu akan mendapat sebanyak RM18,000.00. apalah sangat RM 30.00 berbanding dengan RM 18,000.00.

Zakat mengajar umat Islam supaya tidak kedekut untuk memberi sumbangan kepada sesiapa sahaja.

Sebenarnya Harta kekayaan yang dimiliki oleh kita secara mutlak. Bahkan ia sekadar pinjaman daripada Allah SWT untuk kita uruskan. Menyebut pinjaman sudah tentu bentuk perbelanjaan akan ditanya oleh Allah SWT. Bentuk bayaran pula hendaklah seseorang hamba itu menjadi seorang yang bersyukur dan sentiasa menyucikan harta dengan memperbanyakkan sedekah wajib dan sedekah sunat.

Konsep zakat ini merupakan satu penjanaan ekonomi yang cukup baik untuk mengurangkan kadar kemiskinan sesebuah negara jikalau sistem pembahagian berjalan dengan baik dan berkesan. Ini dapat dibuktikan dalam pemerintahan Khalifah Umar Abd Aziz.

Jadi bagi sesiapa yang belum menunaikan zakat fitrah..cepat-cepat pergi bayar sebelum tiba 1 syawal. Kalau tidak saudara dikira telah melanggar arahan wajib ini sebagaimana saudara cuba meninggalkan berpuasa di bulan ramadhan

www.attakiri.blogspot.com


... Bekerja Untuk Islam ..

No comments: