Wednesday, September 24, 2008

Jangan kerana PAKATAN Perjuangan DIGADAIKAN

Membaca tulisan Azizi Abdullah membuatkan penulis merenung seketika keadaan suasana politik yang masih berada dalam keadaan yang belum stabil. di saat DSAI yang sibuk mengasak PM Malaysia turun dari tahta. Perebutan kuasa dalam UMNO yang semakin hangat dan panas sehingga dijangka PM Malaysia hanya mendapat 40 percalonan sahaja. Semua ini merupakan realiti suasana politik Malaysia pada hari ini.

Menyentuh dengan tulisan Cikgu Azizi yang menyebut antara lain badan PAS tetapi berbaju keadilan perlu di ambil serius oleh pimpinan dan ahli.

Penubuhan PAKATAN RAKYAT merupakan cetusan idea Dato’ Seri Tuan Guru Presiden. Sepatutnya ahli PAS berbangga dengan kebijaksanaan pimpinan kita dalam mengenengahkan pemikiran di luar kotak. Tuan Guru Presiden juga ketika itu mengajak UMNO datang kepada PAKATAN ini dengan syarat ego UMNO mesti dibuang dan sanggup menerima ISLAM sebagai konsep pemerintahan.

Inilah bukti keterbukaan pimpinan PAS dalam menerima kemasukan UMNO dalam PAKATAN RAKYAT.

Kedudukan ahli PAS dan pimpinan selepas PRU12 semakin mencabar. Dalam keadaan PR ingin membentuk kerajaan dalam masa terdekat. Kebanyakan ahli PAS semakin lama semakin hilang kiblat kepada dasar perjuangan PAS. Ahli PAS lebih berminat ceramah yang berbentuk penerangan politik lebih daripada ceramah berkenaan dakwah harakiyyah.

Ahli PAS dilihat terikut-ikut dengan rentak politik PKR dan DSAI. Mungkin ada juga ahli yang menyatakan bahawa kewibawaan DSAI melebihi kelebihan Dato’ Seri Tuan Guru Hj. Hadi dan Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz

Tetapi ahli PAS juga perlu ingat siapakah pimpinan yang berjaya memerintah dengan konsep Islam yang sebenar kalau bukan Menteri Besar Kelantan yang bermula dari tahun 1990 sehingga sekarang.

Siapakah yang berjaya menjadi wakil ulamak dalam persidangan ulamak antarabangsa seperti persidangan Al-Quds, persidangan Majma’ Taqrib, persidangan gerakan Islam antarabangsa kalau bukan Dato’ Seri Tuan guru Presiden.

Siapakah yang berjaya mengubah undang-undang tubuh kerajaan Negeri Terengganu kalau bukan PAS yang bermenteri besarkan Dato’ Seri Tuan Guru Presiden pada tahun 2000.

Sedangkan DSAI ketika berjaya berada dalam kerajaan bermula 1982 sehingga 1998 tidak berjaya dan mampu menghapuskan ISA, AUKU dan pelbagai akta zalim. Bahkan peristiwa Memali berlaku ketika beliau menjadi menteri kabinet.

Ketika berlaku peristiwa Memali, tidak ada satu pun kenyataan dari beliau untuk menentang kezaliman tersebut.

Jadi siapakah yang lebih berwibawa dalam memerintah. Ketiga-tiga pimpinan ini berpengalaman dalam kerajaan. Tetapi pimpinan mana yang mampu membawa keadilan ISLAM kalau bukan pimpinan PAS.

Penulis bukan berniat ingin mengimbau kenangan lama. Cuma sekadar ingin memperingatkan ahli PAS agar jangan terlampau kagum dengan DSAI melebihi pimpinan PAS yang istiqamah dan komited dalam perjuangan Islam melebihi segala-galanya.

Jangan jadikan kebersamaan PAS dalam PAKATAN sebagai hujjah untuk menggadaikan prinsip perjuangan parti.

PAS bukan sekali bertahaluf siyasi. Tahalus Siyasi sebagaimana yang diketahui umum bukannya pergabungan parti. Mungkin selepas ini berlaku pembubaran dalam PR. Tetapi adakah ketika itu ahli PAS berubah menjadi ahli PKR.?

Sebelum ini PAS pernah bertahaluf dengan S46, Hamim dan Berjasa yang dikenali sebagai Angkatan Perpaduan Ummah (APU). Tahaluf ini berakhir pada tahun 1995. PAS juga pernah bertahaluf dengan Parti KeAdilan, PRM, DAP yang dikenali dengan Barisan Alternatif (BA). Tahaluf ini seakan-akan berakhir dengan keluarnya DAP dari BA pada tahun 2000.

Sekarang ini PAS bertahaluf dengan PKR dan DAP yang dikenali sebagai PAKATAN RAKYAT (PR). Mungkin tahaluf ini akan berterusan atau mungkin akan berlaku dalam tempoh tertentu sahaja.

Tahaluf Siyasi ialah satu persefahaman untuk mencari titik pertemuan. Bukannya pergabungan parti. Umum mengetahui bahawa dasar PKR, DAP dan PAS cukup berbeza. persefahaman antara ketiga-tiga parti hanya berlegar dalam skop menegakkan keadilan dan menentang kezaliman UMNO.

Tahaluf juga memberi peluang kepada untuk berdakwah kepada ahli parti lain supaya dapat memahami konsep keadilan Islam yang sebenarnya.

TETAPI jangan kerana ingin merebut kuasa dari UMNO, PAS terpaksa korbankan konsep dan dasar perjuangan. PAS perlu tegas sebelum diberi kuasa. Jangan selepas mendapat kuasa PAS baru mula bertelagah.

Cukuplah pengalaman di afghanistan yang berpakat ketika berperang menentang Soviet Union, tetapi selepas menang masing-masing bertelagah untuk merebut kuasa. Akhirnya kuasa dirampas oleh Taliban yang bosan dengan perbalahan ini.

Biar PAS bertegas dengan dasar sebelum berkuasa supaya selepas mendapat kuasa secara kecelaruan hilang sama sekali.

Begitu juga dengan pimpinan PAS yang dilihat semakin hari semakin suka bercanggah sama sendiri. Isu muzakarah sampai sekarang masih ada pimpinan seakan-akan tidak berpuas hati dengan keputusan muktamar.

Terbaru ialah kenyataan dari Dr Mujahid Yusof Rawa yang mempertikaikan muzakarah kerana dapat mengurangkan sokongan bukan Islam kepada PAS.

Sepatutnya setiap keputusan muktamar perlu diperkuatkan dengan kenyataan pimpinan kepada semua ahli dan kelab penyokong walaupun mereka tidak bersetuju dengan keputusan tersebut.

Cukuplah isu muzarakah, pertembungan Tuan Guru Nik Aziz dan Dato’ Mustafa Ali, Kritikan terbuka YB Khalid Samad kepada PAS Terengganu dijadikan pengajaran.

Selepas ini semua ahli dan pimpinan bersatu di bawah satu pimpinan PAS yang memperjuangan satu Dasar iaitu ISLAM.

Hindarkan budaya kagum dengan pimpinan lain sehingga melupai pimpinan sendiri. Jangan lupa pimpinan sendiri lebih hebat dari yang lain.

www.attakiri.blogspot.com



... Bekerja Untuk Islam ...

No comments: