Monday, September 22, 2008

Cinta Ramadhan 5 : Memperteguhkan keyakinan terhadap Al-Quran

Hari ini genap 23 hari umat Islam berpuasa. Ini bermakna hanya tinggal 7 hari lagi umat Islam akan berada dalam keadaan selamat daripada gangguan syaitan.

Mungkin Ramadhan kali ini, segelintir umat Islam menumpukan sepenuhnya penghayatan demi untuk bertemu dengan malam Anugerah Tahunan (Malam Qadr). Sesiapa pun pasti teringin untuk bertemu malam tersebut.

Di antara perkara penting yang terjadi di bulan ini ialah penurunan Al-Quran ke langit dunia.

Pernah suatu ketika seorang yahudi berjumpa dengan Saidina Umar sambil berkata : Kalau Al-Quran turun kepada bangsa kami, tentu kami akan merayakannya. Lantas Umar menjawab : Sebenarnya kami telah pun mendahului kamu, ketika Al-Quran diturunkan kami telah menyambutkan dengan Aidil Fitri. Selepas Al-Quran diturunkan secara lengkap kami menyambutnya dengan Aidil Adha.

Penulis tidak pasti sanad cerita ini shohih atau tidak. Tetapi cerita ini memberi satu maklumat bagaimana cemburunya yahudi kepada Umat Islam kerana Al-Quran.

Al-Quran merupakan kitab yang sempurna dan lengkap sebagai panduan untuk manusia hidup di bumi ini.

Bersempena umat Islam berada dalam bulan penurunan Al-Quran ini sepatutnya keyakinan terhadap Al-Quran dipertingkatkan lagi.

Sebagaimana kita meyakini bahawa kewajipan berpuasa merupakan arahan Allah SWT melalui Al-Quran dan Sunnah. Begitu juga kita meyakini bahawa Al-Quran ini mesti memerintah.!

Islam merupakan agama yang berpolitik. Islam tidak boleh disempitkan hanya lingkungan masjid sahaja. Bahkan jaringan begitu luas sehingga menjadi rujukan dalam perbentukan dasar dan perlembagaan hidup manusia dan masyarakat.

Islam bukan agama teori tetapi Praktikal. Praktikalnya Islam dapat dilihat kepada pemerintahan Nabi Di Madinah, pemerintahan Khulafa’ Ar-Rasyidin, Pemerintahan Khilafah Umaiyah, Abbasiyyah, Uthmaniyyah dan sebagainya.

Kesemua pemerintahan ini telah menunjukkan kehebatan memerintah menggunakan sistem Islam. Sampai hari kehebatan mereka di sebut-sebut bukan sahaja umat Islam tetapi pengkaji sejarah barat.!

Tetapi hari ini, Umat Islam mula meninggalkan teori pemerintahan negara berpandukan Al-Quran. Mereka lebih meyakini teori barat melebihi Al-Quran. Al-Quran hanya digunakan untuk upacara keagamaan.

Walaupun teori manusia itu menemui kegagalan, tetapi mereka tetap yakin akan teori karut tersebut. Contohnya walaupun teori Sosialis telah menemui kegagalan tetapi Republik Arab Syria masih lagi menggunakan teori Sosialisma dalam pemerintahan negara. Bahkan sekarang parti-parti sosialis masih wujud hatta di Malaysia sekalipun. Pelik dan cukup pelik, kenapa teori yang gagal itu terus disokong dan didokong.?

Jadi bersempena dengan Bulan penurun Al-Quran ini, keyakinan kepada Al-Quran sebagai panduan kehidupan manusia perlu dipertingkatkan dengan sama-sama terbabit untuk menjayakan misi dan visi Islam.

www.attakiri.blogspot.com



... Bekerja Untuk Islam ...

No comments: