Monday, April 7, 2008

UMNO/BN bertelagah PAS/PR ambil peluang

Di kaca TV hari ini sibuk menayangkan gambar PM Malaysia menjawab segala isu-isu yang ditimbulkan oleh ahli UMNO sendiri seperti isu Tengku Razeligh Hamzah yang menuntut tahta, isu desakan Tun Dr. Mahathir yang meminta PM Malaysia letak jawatan, isu perwakilan kawasan yang mendesak diadakan Mesyuarat Agung Tergempar (EGM), isu surat desakan perletakan jawatan oleh Mukhriz Mahathir, isu PM Malaysia yang dipandang menderhaka kepada Agung, isu perlantikan Menteri Besar dan Exco di Terengganu, isu desas-desus 30 ahli parlimen UMNO akan melontarkan undi tidak percaya kepada PM Malaysia ketika persidangan parlimen nanti dan pelbagai lagi isu dalaman UMNO/BN yang tidak terlarat nak ditulis.

Dengan sebab keadaan sedemikian, media-media kerajaan setiap hari hanya menyiarkan kenyataan pemimpin UMNO/BN bagi meredakan masalah dalaman mereka. Kerajaan PAKATAN RAKYAT (PR) tidak cukup masa untuk dihentam. Masa yang ada digunakan sepenuhnya untuk memutihkan UMNO/BN dari segala masalah dalaman. Hari ini sahaja (6/4/08) PM Malaysia mengambil masa 20 minit dalam media tempatan untuk menjelaskan isu-isu kritikan Tun Dr. Mahathir dan persediaan Tengku Razaligh untuk bertanding. Keesokannya pula mungkin PM Malaysia akan cuba menyelesaikan isu EGM pula. Minggu depan pula mungkin PM Malaysia akan cuba menyelesaikan isu undi tidak percaya dalam parlimen (mungkinlah). Jadi media arus perdana tempatan tidak sempat nak menyuluh kelemahan pembangkang untuk dipaparkan kepada rakyat.

Mungkin media pun serba salah, antara hendak memaparkan kelemahan pembangkang ataupun mengeluarkan kenyataan PM Malaysia untuk memulihkan dalaman UMNO/BN. Kalau media mengambil peluang untuk memaparkan kelemahan PR, mungkin blogger akan mengambil peluang untuk mempertahankan kerajaan PR. Nak tak nak media terpaksa mengeluarkan kenyataan-kenyataan pimpinan untuk memutihkan UMNO/BN.

Kesempatan yang ada inilah, PR sepatutnya mengambil peluang mengukukuhkan PAKATAN. Bunyi macam senang, tetapi inilah hakikat yang ada sekarang. Rakyat semakin menunggu tindakan seterusnya selepas cadangan PAKATAN RAKYAT dipersetujui oleh 3 parti pembangkang pada 1 April 2008 baru-baru ini. Apakah kerjasama PAS dengan DAP sama seperti tahun 1999 dulu yang diistilahkan sebagai kahwin mut’ah?. Bagaiman PAS hendak menerangkan kepada ahli-ahli mereka tentang PR ini? Mungkin terdapat ahli tertanya adakah PAS akan menukar dasar.? Tulisan Faisal Tehrani jelas menunjukkan bahawa terdapat ahli tertanya-tanya keadaan PAS sekarang ini.

Pertanyaan-pertanyaan sebegini bukan bermakna penulis tidak mempercayaai kepimpinan. Bahkan penulis yakin PAS bergerak di atas dasar Al-Quran dan Sunnah. Tetapi persoalan-persoalan yang timbul dikalangan ahli hendaklah segera dijawab, khususnya pertanyaan daripada ulamak-ulamak muda yang mungkin masih cetek ilmu di dalam bidang Siyasah Syar’iyyah.

Di kesempatan inilah, PAS perlu mengeluarkan kembali keputusan syura ulamak mengenai tahaluf siyasi PAS dengan parti politik yang lain sebagai panduan kepada ahli. Dalam keadaan sekarang UMNO/BN sudah pasti tidak akan menyerang kita, gunakan sepenuhnya untuk memperkemas jentera parti untuk memudahkan ahli PAS tidak menimbulkan masalah ketika bersama PR nanti.

Gunakan masa ini untuk PAS menjelaskan tentang dasar PAS yang tidak berubah walaupun sedikit, yang berubah hanya permasalahan furu’ (cabang) di dalam Islam seperti istilah negara Islam di tukar kepada negara berkebajikan (walhal kedua-dua sama makna). Gunakan masa ini untuk memahamkan DAP tentang pengertian Islam yang sebenar.

DAP pernah menerima manifesto PAS untuk negara berkebajikan, sedangkan negara berkebajikan itu juga dikira negara Islam. Ini bermakna DAP akan menerima konsep negara Islam jika semua ahli DAP faham apa dia Islam. Jadi bagi penulis, isu negara Islam kita slowkan dahulu, tapi bukan bermakna kita tidak mahu menegakkan negara Islam. Yang perlu diketengahkan konsep negara Islam. Contohnya pada tahun 1999, PAS pernah bersetuju di dalam manifesto BA ke arah Malaysia yang adil. Istilah ini dipersetujui oleh Keadilan (ketika itu), DAP, PAS, dan PRM. Sedangkan adil itu termasuk dalam konsep negara Islam. DAP boleh bersetuju dengan konsep ini.

Begitu juga dengan negara berkebajikan. Yang penting kita ketengahkan konsep negara Islam satu persatu dan akhirnya kita terus menyebut inilah dia negara Islam yang ingin kita bina.

Tetapi dalam hal ini, PAS tidak boleh menyebut bahawa mereka tidak perjuangan negara Islam sedangkan dalam masa yang sama kita hendakkan negara Islam. Cuma kita tukar istilah sahaja supaya mudah difahami oleh semua kaum dan peringkat.

Dalam bab ini, mungkin dewan ulamak boleh mengkaji tentang hukum menyembunyikan dasar tetapi menerangkan konsep sahaja. Bagi penulis peristiwa penukaran nama jizyah di zaman saidina Umar atas permintaan orang kafir zimmi dan penukaran perkatanaa ahli zimmah kepada al-muwathinun oleh Imam Qaradhawi itu boleh dijadikan rujukan. Waallahua’lam.

Yang pentingnya di sini, doa ahli-ahli selama ini termakbul akhirnya. Selama ini kita berdoa supaya Allah menghancurkan barisan mereka dengan tangan-tangan mereka sendiri. Nah lihat sekarang, semuanya saling rebut-merebut jawatan. Ini menandakan dasar perjuangan kita adalah dasar perjuangan yang betul sampai bila-bila.

Takbir 2000,000 x

No comments: