Friday, April 11, 2008

PASCA 50 tahun kemerdekaan terbukti UMNO tidak relevan

Selepas sambutan kemerdekaan ke 50 pada tahun lalu. Kerajaan persekutuan begitu hebat mewar-warkan bahawa hanya UMNO sahajalah yang memperjuangkan kemerdekaan negara. ini terbukti ketika perarakan kemerdekaan, UMNO, MCA dan MIC dijemput berarak sekali sebagai mengenang jasa parti-parti itu memperjuangkan kemerdekaan.

Walaupun kenyataan itu dinafikan oleh ramai ahli sejarah, cendiakawan dan ahli akademik. tetapi UMNO dengan terus perancangannya untuk menafikan keterlibatan pejuang kemerdekaan lain terhadap tanah melayu. Ketika itu PAS mengeluarkan dari jabatan arkib negara keterlibatan tokoh-tokoh PAS seperti Dr. Burhanuddin Al-Helmy, Prof Zulkifli Muhammad dan sebagainya sebagai tokoh pejuang yang sebenar. Keterlibatan mereka ini diakui oleh pakar-pakar sejarah kemerdekaan negara. bahkan disebut bahawa UMNO sebenanya pengkhianat kemerdekaan negara yang sebenarnya. Walau bagaimana pun kita menunggu kajian dari pakar sejarah untuk membuat pembaharuan dalam sejarah negara dalam menampilkan maklumat sebenar kepada rakyat Malaysia.

Penulis bukannya hendak membangkitkan soal sejarah di dalam penulisan ini. Persoalan sejarah boleh diserahkan kepada mereka yang pakar.di sini penulis ingin menengahkan tentang prinsip yang ditanam oleh UMNO sebelum 50 tahun sambutan kemerdekaan negara. sebelum ini UMNO menanam doktrin kepada rakyat malaysia bahawa tanpa UMNO negara akan hancur, tanpa UMNO negara tidak membangun, tanpa UMNO negara masih terjajah, tanpa UMNO bla..bla..

Selama 50 tahun rakyat ditipu dengan doktrin ini. Dengan sebab itu rakyat tidak berani membuat perubahan besar-besaran untuk mengajar pemimpin UMNO supaya tidak bongkak dengan rakyat. Rakyat lupa bahawa setiap kerajaan ada jatuh dan bangunnya. Kerajaan gergasi firaun akhirnya jatuh, walaupun dikatakan bahawa kerajaan firaun mempunyai tentera yang dianggarkan 1,000000.00 (1 juta) orang. Cukup hebat dan mengagumkan. Kerajaan Namrud pun jatuh dengan hanya dihantar tentera nyamuk sahaja. Kuasa besar dunia di zaman rasulullah iaitu parsi dan rom pun jatuh. Hatta kerajaa Islam pun ada jatuh bangunnya.

Kesemua kerajaan ini jatuh dengan sebab angkuh, sombong, bongkak dengan kuasa yang ada. Kerajaan firaun yang melaksanakan politik perkauman dengan mendikriminasi bangsa Israel ketika itu, walaupun bangsa israel ini diiktiraf sebagai warganegara. Dicampur lagi dengan penasihat-penasihat yang menjadi pengampu firaun dan mendewa-dewakannya. Begitu juga dengan kerajaa Namrud yang menutup minda rakyat dengan pemikiran sempit (penyembahan berhala) dan tidak menerima pembaharuan di dalam kerajaan. Nabi Ibrahim yang datang ketika itu dengan membawa hujjah yang jelas dan nyata. Baginda AS telah dijemput untuk berdebat dengan Namrud bagi menjelaskan pegangan Islam kepada Namrud. Walaupun dalam debat perdana itu, namrud mengalami kekalahan, tetapi Namrud tetap berdegil dengan pegangan dan menjatuhkan hukuman kepada Ibrahim. Suasana yang berlaku sama seperti sekarang ini, walaupun pihak kerajaa pusat tidak mempunyai bukti untuk menyalahkan Dato’ Seri anwar Ibrahim di mahkamah tetapi beliau tetap dijatuhkan hukuman penjara 6 tahun.

Begitu juga dengan apa yang berlaku dalam kerajaan Rom dan Parsi. Kerajaan parsi terkenal dengan kezaliman ke atas rakyatnya. Pemimpin kerajaan pula terlampau banyak skandal sexs. Wanita-wanita ketika itu diperhambakan dan dizalimi. Samalah seperti sekarang wanita-wanita diperhambakan dalam bentuk yang baru seperti diekploitasi tubuh-tubuh mereka dengan dipersembahkan di dalam iklan-iklan Television, billboard dan sebagainya.

Kerajaan Rom pula memperalatkan agama untuk mengaut keuntungan. Agama kristian ketika itu digunakan sepenuhnya memenuhnya kantung-kantung paderi yang juga merangkap pemimpin negara. wang sumbangan gereja disonglapkan untuk projek peribadi. Pemimpin negara saling merebut jawatan kepimpinan sampai kepasda tahap saling berbunuh-bunuhan. Rakyat mereka dibekukan daripada mendengar maklumat semasa dan kajian-kajian terbaru. Bahkan dikatakan ketika kerajaan rom menghantar SB-SB mereka ke setiap kawasan dan cawangan bagi memastikan rakyat tidak dihidangkan dengan maklumat dan kajian. Sesiapa yang dituduh terlibat akan dihukum bunuh (kejam sedikit dari ISA) kerana dikatakan mengancam keselamatan negara dan agama.

Manakala kerajaan Islam yang jatuh bukan disebabkan oleh Islam sendiri. Tetapi disebabkan pemimpin Islam telah meninggalkan perlaksanaan agama. Apabila pemimpin sibuk mengumpulkan kekayaan, leka dengan kehidupan dunia, masalah rakyat tidak diteliti dengan sebetulnya, akhirnya Allah SWT memberi peringatan kepada mereka dengan dijatuhkan kerajaan.


Maksudnya : Katakanlah (Wahai Muhammad): "Wahai Tuhan Yang mempunyai Kuasa pemerintahan! Engkaulah Yang memberi Kuasa pemerintahan kepada sesiapa Yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah Yang mencabut Kuasa pemerintahan dari sesiapa Yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga Yang memuliakan sesiapa Yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah Yang menghina sesiapa Yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya Segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.(ali Imran : 26)

Selepas upacara sambutan 50 tahun kemerdekaan negara. rakyat akhirnya membuka mata untuk melakukan perubahan dalam langkap politk negara. rakyat semakin muak dengan janji-janji yang tidak dikota selama 50 tahun. Golongan pinggir bandar dieskploitasikan untuk politik kotor UMNO. Golongan tiong hua diugut dengan diskriminasi kaum, golongan india dipinggirkan. Bahkan golongan bumiputera diperalatkan untuk mengekalkan kuasa kerajaan persekutuan untuk memerintah. Kebangkitan rakyat di himpunan BERSIH merupakan kesinambungan daripada ketidakpuasan hati terhadap perkembangan kemajuan negara. kemajuan yang diwarwarkan hanya sekadar dinikmati oleh satu golongan sahaja yang terdiri daripada pemimpin dan kroni. Kebangkitan HINDRAF juga menggambarkan bahawa kerajaan mengamalkan politik diskriminasi kaum.

Semua ini menyebabkan rakyat semakin muak dengan kerajaan pimpinan UMNO. Tiada perubahan yang dilaksanakan untuk kebaikan rakyat. Bahkan rakyat dibebani dengan kenaikan harga barang yang melambung untuk mengenyangkan perut pemimpin.

Apabila rakyat mula menolak UMNO dan BN. Tiba-tiba rakyat dipersalahkan kerana sabotaj. Masyitah (tukang sikat puteri firaun) dituduh pengkhianat kerana menyokong Nabi Musa. Asiah (isteri firaun) dituduh pengkhianat kerana menyokong perjuangan Nabi Musa.

Sebenarnya apa yang berlaku bukan isu sabotaj atau pengkhianatan. Tetapi isu yang patut diketengahkan ialah isu kezaliman dan perebutan kuasa. Ahli UMNO peringkat bawahan dizalimi hak bersuara mereka. Pemimpin memperlakukan mereka seperti hamba yang mesti mengikut arahan tanpa bantahan.

Kalau perkara ini dilakukan oleh Kerajaan PAKATAN RAKYAT tidak mustahil akan terjadi perkara yang sama. Semoga kerajaan PR ini terus bergerak seadilnya seperti khalifah Umar Abdul Aziz (sekadar memimjam pengakuan Lim Guang Eng)

Teruskan perjuangan

No comments: