Monday, April 14, 2008

Selagi Tahanan ISA tidak dibebaskan selagi itu PM dikira zalim

Membaca Harakah Bil 1357 (16-30 April 2008) begitu menyeronokan. Paparan berita yang disiarkan merupakan berita yang sentiasa dinanti oleh semua rakyat selepas media pro UMNO/BN menggelapkan begitu banyak isu.

Cuma apa yang menarik perhatian penulis kali ini ialah isu lanjutan penahanan mangsa ISA selama 2 tahun. Nampaknya PM Malaysia masih tidak serik dengan signal yang diberikan oleh rakyat. Kezaliman yang dilakukan masih dianggap suatu keadilan. Sebenarnya selepas PM Malaysia ini mengambil mandat daripada PM Malaysia yang lepas, rakyat mengharapkan suatu perubahan baru kepada kerajaan dengan membebaskan ataupun membicarakan tahanan ISA di bawah perbicaraan yang adil. Jika mereka terbukti bersalah, barulah hukuman dilaksanakan. Jika mereka terbukti tidak bersalah, kerajaan sepatutny memohon maaf di atas kesilapan serta membayar pampasan.

Tetapi lain yang difikir rakyat lain dilaksanakan oleh PM Malaysia. Apakah PM Malaysia tidak mempunyai hati perut terhadap penderitaan isteri-isteri tahanan? Apakah PM Malaysia sanggup memperlakukan anak-anak tahanan seperti anak yatim?. Apakah PM Malaysia menafikan kerakyatan tahanan?. Apakah PM Malaysia menyangkakan penahanan tanpa bicara merupakan sistem perundangan berasaskan syara’ yang berprinsipkan keadilan?. Kalau sebelum ini PM Malaysia pernah mengalami kesedihan dengan perpisahan (kematian) ibu dan isteri. Apakah PM Malaysia tidak mengjiwai hati isteri-isteri tahanan yang berpisah dengan suami bertahun-tahun?.

Penulis cukup kagum dengan ketabahan isteri-isteri dan anak-anak tahanan yang tabah dalam mengharungi gelombang kehidupan. Mungkin dengan berkat doa mereka, kerajaan UMNO/BN ternafi 2/3 diparlimen dan hilang 5 buah negeri. Isteri dan anak tahanan adalah golongan yang dizalimi. Doa mereka tidak ada pendinding kepada Allah SWT. Oleh sebab itu, ahli parlimen dan adun PAKATAN RAKYAT perlu mendesak kerajaan UMNO/BN khususnya kementerian Dalam Negeri supaya membebaskan tahanan ISA atau bicarakan mereka. Ingat, kemenangan PAKATAN RAKYAT hasil daripada doa-doa anak-anak kecil yang dizalimi. Jadi perjuangkan hak anak-anak ini supaya mereka mendapat kasih sayang yang sepenuhnya daripada ayah masing-masing. Pastikan kerajaan akur dengan desakan PAKATAN RAKYAT.

Undang-undang ISA merupakan undang-undang yang bercanggah dengan Islam. Islam melarang pemimpin menahan rakyat tanpa bicara. Setiap penahanan perlukan perbicaraan. Setiap perbicaraan perlukan keadilan. ISA dilihat bukan lagi berperanan untuk menyelamatkan negara. tetapi ISA sekarang ini berperanan untuk menyelamatkan politik UMNO/BN . apa relevan penahanan mereka dalam ISA? Apakah mereka pernah menghina Al-Quran? Apakah mereka pernah berpakat menggulingkan kerajaan? Salahkah mereka bertindak untuk menegur kerajaan? Apakah kerajaa persekutuan yang ada sekarang ini kerajaan kuku besi?. Jadi ISA ini dikira zalim kerana telah kerajaan pusat telah meletakkan sesuatu tidak kena pada tempatnya.

Penahanan tanpa bicara menafikan hak rakyat untuk bersuara. Sedangkan dalam masa yang sama perlembagaan Malaysia membenarkan kebebasan rakyat untuk bersuara dengan bebas tanpa takut dan gentar. Ini bermakna kerajaan Malaysia telah melanggar perlembagaan yang digubal sendiri.

Pimpinan UMNO/BN tidak pernah merasai penderitaan keluarga yang ditahan. Pemimpin UMNO/BN berseronok dengan keluarga masing. Keluarga tahanan setiap hari, setiap ketika berada dalam kedukaan. Hanya kepada Allah tempat untuk mengadu. Ingat, doa mereka menjadi harapan. Pemimpin UMNO/BN yang bertanggungjawab pasti akan mendapat balasan yang setimpal. Kalau tidak di dunia ini, akhirat nanti pemimpin sebegini tidak akan terlepas. Tunggulah saat dan ketika itu. Sesungguhnya mati adalah suatu kepastiang. Kedatangan hari akhirat juga suatu yang pasti. Bertaubatlah kalian sebelum kalian dilanyak oleh mangsa kezaliman ini di akhirat Allah SWT.

Buat pembaca yang prihatin dengan nasib malang keluarga mangsa ISA ini, sila hantar sumbangan anda kepada HARAKAHDAILY DOT COM, No akaun Maybank 564070000336.

Teruskan perjuangan

No comments: