Friday, April 25, 2008

Jangan layan karenah UMNO/BN

PAKATAN RAKYAT telah menguasai 5 kerajaan Negeri selama 49 hari. Dilihat terdapat sedikit sebanyak pembaharuan yang dibuat untuk menambahbaikan perjalanan kerajaan negeri sejajar dengan konsep negara yang adil dan berkebajikan.

Ketika PAKATAN RAKYAT semakin mengemaskinikan perjalanan, UMNO/BN dilihat semakin terdesak dan semakin roboh satu demi satu. Selepas kekalahan UMNO/BN di dalam PRU12 baru-baru ini, PM Malaysia telah didesak untuk meletak jawatan. Selepas itu ditukar pula istilah peralihan kuasa, yang terbaru desakan untuk menubuhkan suruhanjaya mengkaji kekalahan UMNO/BN.

Penulis tidak berminat untuk mengulas pergolakan politik UMNO/BN kerana begitu ramai bloggers telah mengeluarkan pandangan mereka terhadap apa yang berlaku di dalam UMNO/BN.

Penulis juga tidak berminat untuk mengulas tentang keterlompatan MP BN ke dalam PAKATAN RAKYAT. Bagi penulis menunggu MP BN melompat ke dalam PKR bagaikan pungguk rindukan bulan. Penulis bukan tidak percaya kepada kenyataan-kenyataan politik yang dikeluarkan oleh Dato’ Seri Anwar Ibrahim. Tetapi apa faedahnya jika kita sekadar ternanti-nanti tanpa ada keputusan yang pasti. Sebelum ini kita diwar-warkan bahawa MP BN akan melompat kepada PAKATAN RAKYAT april ini. Alih-alih ditangguhkan kepada september. InsyaAllah bulan september ini perkara tersebut benar-benar berlaku.

Isu lompatan MP UMNO/BN merupakan isu yang tidak pasti berlaku ataupun tidak. Tetapi penguasaan PAKATAN RAKYAT terhadap kelima-lima buah negeri merupakan perkara yang sedang dirasai. Kekadang penulis bersetuju dengan sesetengah pandangan yang mendakwa media alternatif masih lagi bersifat pembangkang. Laporan di dalam harakahdaily dan tranungkiter contohnya melebihkan kenyataan tentang pergolakan politik di dalam BN. Isu ini bukannya tidak penting. Tetapi sebagai sebuah kerajaan menuggu, rakyat ternanti-nanti bagaimanakah PAKATAN RAKYAT akan memerintah jika ditakdirkan Malaysia dapat dikuasai.?

Rakyat juga sentiasa melihat perjalanan kerajaan PAKATAN RAKYAT. Kenyataan pemimpin PAKATAN RAKYAT tidak banyak menyentuh kepada cadangan dan komentar ataupun sokongan terhadap tindakan kerajaan kita. Setakat pengetahuan penulis, pimpinan kita banyak mengulas isu pergolakan UMNO lebih daripada isu negeri-negeri di bawah penguasaan PAKATAN RAKYAT.

42 hari merupakan masa yang cukup lama bagi seorang ahli politik yang proaktif. Rakyat sentiasa ternanti-nanti apakah perubahan yang akan di lakukan seterusnya. Adakah hanya sekadar pemberian 20 liter bersepadu air percuma?.

Walaupun sesetengah berpandangan supaya semua rakyat bersabar untuk menanti perubahan. Tetapi terdapat sesetengah perkara yang perlu disegerakan tidak disegerakan. Contohnya isu perlantikan Ahli Majlis kerajaan tempatan. Hingga kini masih di sesetengah negeri belum selesai perlantikan ini. Walaupun UMNO dah lama mengosongkan kerusi tersebut.

Walaupun perkara dianggap kecil. Tetapi rakyat bawahan akan memandang bahawa kerajaan PAKATAN RAKYAT lambat dan lembab dalam bertindak. Sesetengah perkara juga dilihat kerajaan PAKATAN RAKYAT takut ataupun terlampau berhati-hati dalam bertindak sehingga melambatkan proses perubahan. Contonya isu perlantikan AJK masjid dan JKKK kampung. Sampai sekarang kerajaan negeri masih belum membuat keputusan bentuk perlantikan yang akan dilaksanakan.

Begitu juga dengan penyatuan manifesto. Sebelum ini rakyat difahamkan bahawa manifesto PAS, PKR dan DAP terdapat sedikit perbezaan. Bilakah pengumuman akan dibuat untuk membentuk manifsto yang baru berdasarkan persetujuan PAKATAN RAKYAT.

Rakyat sudah tahu UMN/BN semakin rosak. Tidak keluar kenyataan pun rakyat tahu. Tapi rakyat Malaysia tidak tahu perubahan kerajaan PAKATAN RAKYAT. Jadi tangungjawab siapa yang akan memberitahu kalau bukan media kita, pimpinan kita dan kita semua.

Jangan layan sangat MP UMNO yang akan melompat. Jangan layan sangat pergolakan BN, jangan layan sangat isu peralihan kuasa. Yang penting perkasakan PAKATAN RAKYAT demi kebaikan rakyat malaysia

Takbir 25000

No comments: