Tuesday, January 15, 2008

Mekah di buka dengan demontrasi




Di antara perkara penting yang perlu disedari oleh setiap mereka yang memperjuangkan agama Allah SWT ialah kepentingan memahami falsafah sirah Nabi SAW. Di antara mukjizat yang di dikurniakan kepada nabi SAW ialah sirah perjalanan baginda diriwayatkan dalam bentuk yang shahih dan mutawatirah ( dalam keadaan yang mustahil berlaku penyelewengan fakta kerana periwayat terlampau ramai). Mukjizat ini tidak terdapat pada nabi-nabi yang lain. Allah SWT telah menjamin ketulenan di dalam al-quran yang bermaksud :

Sesungguhnya kamilah yang menurunkan Al-Zikr (Al-Quran) dan kamilah yang menjaganya

Jaminan ini termasuk perkara-perkara yang berkait rapat dengan perkara yang menjelaskan Al-Quran. Sirah perjalanan Nabi SAW termasuk di dalam agenda memperjelaskan lagi Al-Quran.

Sudah menjadi perkara yang dimaklumi bahawa setiap kisah yang di sebut di dalam Al-Quran adalah untuk memberi pengajaran kepada manusia sepanjang zaman. Mengikut ahli kaji sejarah mengatakan bahawa peristiwa sejarah akan sentiasa berulang walaupun wataknya berbeza tetapi mempunyai kriteria yang sama. Contohnya penentangan yang di lakukan oleh golongan musyrikin Quraisy yang menggelarkan baginda sebagai orang yang gila, tidak siuman dan pemecahbelah masyarakat. Gelaran-gelaran ini digelarkan kepada nabi-nabi sebelum rasulullah.

Firman Allah SWT :
Demikianlah (Keadaan tiap-tiap kaum terhadap RasulNya samalah seperti keadaan kaummu Wahai Muhammad) - tidak ada seorang Rasul pun Yang datang kepada kaum-kaum Yang terdahulu dari mereka, melainkan ada Yang berkata: "Dia adalah seorang ahli sihir, atau seorang gila". Adakah mereka semua telah berpesan-pesan (dan mencapai kata sepakat) untuk melemparkan tuduhan itu ? (sudah tentu mereka tidak dapat berbuat demikian), bahkan mereka semuanya adalah kaum Yang melampaui batas (dalam keingkarannya). (Al-Zhariyyat 52-53)

Dengan kata lain. Penentang-penentang umat Islam tidak mempunyai idea sebenarnya untuk menentang kebenaran. Ini juga menunjukkan semua idea ini datang dari syaitan yang menggunakan strategi yang sama. Gelaran-gelaran berkekalan sehingga hari. Lihat bagaimana golongan yang ingin membawa Islam yang sebenar dituduh sesat, pemecah belah bangsa melayu dan sebagainya.

Begitu juga dengan kisah-kisah yang berlaku di dalam sirah. Ulamak bukan sahaja meriwayatkan sirah untuk menjadi bahan tatapan penyedap telinga ataupun sebagai bahan kekaguman semata-mata terhadap rasulullah. Bahkan lebih dari itu. sirah rasulullah SAW diriwayatkan sebagai mengambil semangat dan pengajaran yang berlaku di sebalik sesuatu kejadian selain menjadi hujjah bagi menentukan hukum syarak.

Dalam memahami falsafah sirah ramai dari kalangan ulamak yang mengarang kitab yang diberi nama Fiqh Sirah. Kitab ini lebih ke arah pengajaran dan apa yang boleh di ambil dari setiap apa yang berlaku di dalam kehidupan rasulullah SAW samada dari sudut peperangan, rundingan damai dan sebagainya. Antaranya kitab Fiqh Sirah karangan Al-Marhum Syeikh Muhammad Al-Ghazali (ulamak Mesir), Prof. Dr Said Ramadhan Al-buthi (ulamak Syria), Tuan Guru Dato’ Seri Hj. Abdul Hadi Awang (ulamak Malaysia).

Islam telah disebarkan oleh rasulullah SAW dalam pelbagai bentuk. Islam bukan sahaja tersebar dengan mata pedang semata-mata sebagaimana dakwaan orientalis. Tetapi Islam tersebar dengan pelbagai bentuk. Ini menunjukkan bahawa pendakwah perlu menggunakan pelbagai wasilah (perantaraan) dalam dakwah. Di antara cara penyebaran dakwah juga ialah dengan cara rundingan diplomatik di antara kerajaan dengan kerajaan

sebagaimana yang berlaku di Yaman, begitu juga dengan cara demontrasi. Walaupun bunyinya pelik tetapi kalau dikaji dari peristiwa pembukaan mekah jelas bahawa pembukaan mekah di buka dengan sekadar mengadakan demontrasi. maklumat ini pada asalnya saya dapat dari ucapan Ustaz nik Zawawi Salleh yang antara lain menyebut bahawa di antara cara kemenangan Islam ialah dengan demontrasi. Selepas rasa fikir dan renung ada ketepatannya. Dalam masyarakat sekarang ini, kita berdemontrasi adalah untuk menunjukkan ketidakpuasan hati kita terhadap kezaliman pemerintah. Umat Islam pada asalnya merupakan umat yang agresif, peka dan tidak rela dizalimi. Begitu juga dengan apa yang berlaku di kota mekah. Umat Islam yang datang dari kota madinah untuk menuntut hak mereka yang di zalimi khususnya golongan muhajirin. Penentangan ini tidak ditentang oleh penduduk mekah sendiri kerana mereka semua pun bosan dengan perhambaan manusia dengan manusia. Demontrasi ini bertujuan untuk membebaskan kota mekah dari segala bentuk perhambaan, kezaliman dan penindasan.

Jadi apa yang di buat oleh BERSIH merupakan cara yang bertepatan dengan syarak. Perhimpunan ini dirancang untuk menghapuskan kezaliman, memastikan rakyat tidak diperkotak-katikkan oleh pemerintah yang gilakan kuasa untuk mengenyangkan mereka. tetapi yang pelik kenapa perhimpunan sebegini para ulamak (pengampu kot) sibuk untuk menbid’ahkannya. Ya tidak dinafikan terdapat kekhilafan dalam menjelaskan hukum berdemontrasi. Sedangkan dalam masa yang sama ulamak sebegini tidak pernah membid’ahkan perhimpunan berbentuk konsert yang melalaikan yang jelas haramnya. Ulamak ini sibuk untuk membahaskan perkara khilaf tetapi meninggalkan perkara yang jelas.

Bersempena dengan pesta rakyat BERSIH yang bakal diadakan pada 23 Februari ini, marilah sama-sama kita menyemarakkan lagi sokongan bagi menyatakan bahawa KITA BENCI KEZALIMAN, BENCI DIPERKOTAK-KATIKKAN, BENCI PENGZALIM. Ayuh bangun dan nyatakan bahawa KAMI SOKONG ISLAM. KAMI INGIN MEMBANGUN MENURUT ISLAM.
Jom kita pakat bersih kerajaan dari segala belenggu kezaliman.

Sabda nabi SAW
Tolonglah saudara kamu yang zalim dan saudara kamu yang dizalimi, sahabat bertanya : Ya Rasulullah, kami tahu untuk menolong orang yang dizalimi, tetapi bagaimana kami ingin membantu orang yang zalim, Baginda menjawab : hendaklah kamu mencabut kekuasaannya


No comments: