Saturday, January 26, 2008

Bila lagi kamu nak bekerja untuk ISLAM

Lajnah Penerangan PAS Pusat telah melancarkan Jelajah presiden ke seluruh negara. Ketua Penerangan PAS pusat tidak putus-putus bergerak ke sana ke mari bagi memberi penjelasan. semua pimpinan negeri ke sana ke mari untuk menggerakkan jentera parti semua peringkat. semuanya bekerja untuk memenangkan perjuangan Islam. Pimpinan PAS bukan bekerja kerana tamakkan kuasa. tetapi mereka bekerja untuk mendaulatkan Islam menjadi agama yang memerintah. rasulullah SAW bukan berhijrah kerana tamakkan kuasa pemerintahan. tetapi baginda berhijrah kerana hendak menyempurnakan pelaksanaan Islam secara menyeluruh dengan pemerintahan. Kalau baginda SAW tamakkan kuasa, nescaya baginda akan menerima tawaran pimpinan mekah untuk melantik beliau menjadi pemimpin mekah yang paling berkuasa. tetapi Rasulullah menolak perlantikan ini.

PAS mahukan Islam memerintah secara merdeka dari segala-segalanya. merdeka bukan sahaja membebaskan negara daripada penjajah. tetapi merdeka yang sebenar ialah membebaskan negara daripada belenggu pemikiran penjajah. Islam sudah ada corak pemerintahan yang tersendiri. Islam sudah ada perlembagaannya yang tersendiri. corak pemerintahan dan perlembagaan sudah terbukti keberkesanannya ketika Islam memerintah suatu ketika dahulu. tetapi kini, pimpinan BN di Malaysia seperti terpaksa menggunakan dasar dan perlembagaan yang ditinggalkan penjajah. buktinya, perlembagaan kita digubal oleh penjajah. kenapa orang melayu ketika itu tidak diberi hak untuk membuat perlembagaan. ketika itu, masyarakat melayu tidak kurang tokoh-tokoh yang hebar seperti Dato' Onn Jaafar, Dr Burhanuddin Al-Helmy, Ustaz Zulkifli Muhammad dan sebagainya. Ini bermakna penjajah telah memaksa untuk kita cara dan bentuk pemerintahan mereka. Kalau betul penjajah ingin mengurniakan kemerdekaan mutlak, sudah tentu perlembagaab negara diberikan sepenuhnya kepada bangsa melayu untuk membentuknya. penjajah ini hanya sekadar pemantau dan penasihat sahaja.

Perlembagaan inilah yang digunapakai sampai sekarang. PAS bukanlah hendak memansuhkan terus perlembagaan ini. tetapi PAS akan menggubal perlembagaan ini supaya Islam dikira kuasa tertinggi negara sebagaimana apa yang telah di negeri Terengganu. Sumber tertinggi dalam undang-undang tubuh negeri terengganu ialah Al-Quran dan Sunnah. Inilah yang hendak diperjuangkan oleh PAS.

Untuk merealisasikan perjuangan ini, semua sumber tenaga diperlukan. PAS bukan sahaja memerlukan golongan ulamak untuk menerangkan tentang perjuangan Islam. Tetapi PAS juga memerlukan tenaga seperti penampal poster, pembuat poster, pakar strategi dan sebagainya. Semuanya perlu bersama-sama mengembeling tenaga dan buah fikiran untuk memberi kemenangan kepada Islam. Memang kita tidak nafikan bahawa UMNO mempunyai kekuatan lebih dari PAS samada dari sudut kewangan, media dan sebagainya. Tetapi PAS mesti menyediakan kekuatan sedaya upaya mungkin bagi mengcukupkan syarat kemenangan. Ketika Madinah didatangi oleh gabungan tentera ahzab untuk menghancurkan kota Madinah, nabi telah merancang pelbagai strategi sehingga menggali parit mengelilingi kota. Walaupun Rasulullah tahu kekuata musuh lebih kuat dan lebih lengkap. Tapi Nabi dan para sahabat berhempas pulas mempertahankan kota madinah dengan pelbagai perancangan disamping munajat kepada Allah SWT. Akhirnya dengan sebab pergantungan kepada Allah dengan sebulat hati dan hasil daripada perancangan tadi. Allah telah memberi kemenangan kepada Rasulullah dengan mengirimkan tentera angin untuk menghancurkn musuh. Akhirnya rasulullah mendapat kemenangan di dalam peperangan yang cukup dahsyat itu.

Peperangan ini menjadi pengiktibaran kepada pejuang-pejuang PAS. Kita mesti meletakkan pergantungan yang tinggi kepada Allah, merancang strategi, bergeraka dengan sedaya upaya berpandukan dengan kekuatan yang ada. Akhirnya Allah SWT akan memberi kemenangan kepada perjuangan Islam hasil daripada pergantungan dan strategi yang diatur.

Bukan mustahil jika Allah menghantar tentera angin untuk membalikkan kenderaan yang membawa pengundi hantu ke tempat mengundi. Bukan mustahil jika Allah membalikkan hati pengundi hantu itu untuk mengundi PAS ketika berada di tempat mengundi. Bukan mustahil jika Allah hendak mematikan musuh ketika tiba hari mengundi.

Yang penting, kita semua mesti bergantung kuat kepada Allah SWT.kurang maksiat. Dosa-dosa kecil hendaklah dikurangkan. Strategi mesti rancang. Ibadat sunat mesti diperhebatkan. Dan sebagainya

Kalau semua pimpinan tertinggi dan turun padang. Kita bila lagi? Adakah kita hendak menunggu kemenangan dicapai barulah kita hendak bersama dengan perjuangan PAS. Apakah kita hendak menunggu pujukan daripada pimpinan, barulah kita hendak terlibat dengan perjuangan PAS.

Islam tidak pernah menunggu kita untuk menang. Bahkan jika kita tidak terlibat. Allah SWT akan memberi hidayah kepada golongan yang lain untuk memperjuangankan Islam. Benarlah firmah Allah SWT yang bermaksud :

Wahai orang-orang Yang beriman! sesiapa di antara kamu berpaling tadah dari ugamanya (jadi murtad), maka Allah akan mendatangkan suatu kaum Yang ia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan dia; mereka pula bersifat lemah-lembut terhadap orang-orang Yang beriman dan berlaku tegas gagah terhadap orang-orang kafir, mereka berjuang Dengan bersungguh-sungguh pada jalan Allah, dan mereka tidak takut kepada celaan orang Yang mencela. Yang demikian itu adalah limpah kurnia Allah Yang diberikanNya kepada sesiapa Yang dikehendakiNya; kerana Allah Maha Luas limpah kurniaNya, lagi meliputi pengetahuanNya. (Al-Maidah 54).

Sekarang ini, semua pihak sudah berjuangan untuk Islam, bekas penyanyi pun bersama dengan Islam, ahli akademik pun bersama dengan perjuangan Islam. Pegawai-pegawai kerajaan pun bersama dengan perjuangan Islam, boleh dikatakan semua pihak telah bersama-sama dengan Islam. Anda bila lagi. Adakah anda menunggu nyawa dihujung halkum barulah hendak bersama-sama dengan perjuangan Islam. Ketika itu, semuanya hanya menjadi sia-sia sahaja. Jangan biarkan penyakit yang terkena kepada firaun terkena kepada anda. Firaun bertaubat ketika beliau diambang maut. Ketika nyawa berada dihalkum. Tetapi taubat itu sudah menjadi sisa-sia sahaja.

Jadilah seperti Umar Al-khataab yang mulanya begitu hebat menentang Islam, tetapi akhirnya beliaulah orang yang paling hebat memperjuangkan Islam. Di zaman beliau, begitu banyak pembukaan dibuat. Di zaman beliau Islam meruntuhkan dua kuasa besar dunia yang penuh dengan kezaliman dan digantikan dengan keadilah Islam.

Kita berdoa kepada Allah SWT semoga Islam diberi kemenangan. PAS diberi peluang untuk memerintah dengan bersumberkan kepada Al-Quran dan Sunnah Nabi SAW. Kemenangan akan terhasil dengan gabungan semua sumber tenaga.

Takbir 10 x

No comments: