Friday, January 25, 2008

Dunia... kalau dah jadi MATLAMAT UTAMA

Disebabkan pilihanraya, pelbagai projek ditawarkan, disebabkan pilihanraya pemimpin negara sibuk turun padang, disebabkan pilihanraya pelbagai provokasi dilemparkan, disebabkan pilihanraya janji-janji manis ditaburkan. Tapi selepas pilihanraya semua menjadi habuk. Pemimpin yang menaburkan janji hilang entah ke mana, projek yang ditawarkan akan ditangguh kepada 4 tahun akan datang. Akhirnya yang ditipu adalah rakyat, yang menderita adalah rakyat, yang sengsara adalah rakyat. Rakyat itu adalah kita semua. Pemimpin negara bersorak riang kerana berjaya menipu rakyat. Ini satu fenomena biasa dalam pilihanraya.

Kekadang kesusahan orang lain dijadikan modal untuk mengkayakan kantung-kantung mereka. tengok sahaja kehilangan sherlini, akhirnya yang diumumkan ialah pemasangan cctv untuk semua kawasan yang berbahaya. Bukan saya menyatakan itu bukan cadangan yang bagus. tapi nilai tender untuk cctv itu akan menelan jutaan ringgit sedangkan dari sudut penyelesaiannya masih belum terjamin. Mungkin selepas perancangan ini tidak berjaya, kerajaan akan mencadangkan setiap jalan pula diletakkan cctv. Akhirnya siapa yang untung. Untung juga orang hilang, sekurang-kurang kita kaya…aiiiii.

Kalau benar, kerajaan berniat untuk menyelesaikan masalah rakyat. Tindakan pertama perlu dilakukan ialah mengkaji balik kenapa statistik jenayah semakin meningkat, punca dan sebabnya. Pihak pembangkang selalu menyebut bahawa segala jenayah yang berlaku ini adalah berpunca daripada kerajaan sendiri yang terlalu menyiarkan rancangan yang separa lucah dan sentiasa berbentuk hiburan. Contohnya drama bersiri sepanyol yang banyak mendedahkan wanita-wanita yang berpakaian menjolok mata. Selain dari itu, sistem undang-undang sekarang ini semakin tidak relevan dan tidak ditakuti oleh penjenayah. Sistem undang-undang rekaan manusia ini semakin tidak ditakuti oleh manusia. Inilah bahananya apabila manusia berani menolak pelaksanaan yang telah ditetapkan oleh Islam.

Selepas kajian ini dibuat, barulah tindakan boleh diambil. Rakyat pun berpuas hati. Ini tidak terus dibuat cadangan dan bajet pun terus dikeluarkan. Sedangkan untuk membina sebuah surau pun memerlukan kelulusan selama setahun. Orang lain susah tak apa, yang penting projek masuk. Atas dunia mesti mahu kaya. Itulah senario kalau dunia jadi matlamat. Segala kesusahan yang menimpa, matlamat mengkayakan kantung didahulukan…aiiiii

Yang kedua isu tok sidang yang menghalang jemaah pergi ke masjid. Ini merupakan satu tindakan biadab yang boleh mendatangkan kemurkaan Allah SWT. Tidakkah mereka tahu firman Allah yang bermaksud :

Dan siapakah Yang lebih zalim daripada orang-orang Yang menyekat dan menghalangi dari menggunakan masjid-masjid Allah untuk (sembahyang dan) menyebut nama Allah di dalamnya, dan ia berusaha pula untuk meruntuhkan masjid-masjid itu? orang-orang Yang demikian, tidak sepatunya masuk ke Dalam masjid-masjid itu melainkan Dengan rasa penuh hormat dan takut kepada Allah (bukan secara Yang mereka lakukan itu). mereka (dengan perbuatan itu) akan beroleh kehinaan di dunia, dan di akhirat kelak mereka mendapat azab seksa Yang amat besar. (Al-baqarah 114)

Tok-tok sidang ini beralasan bahawa pendengar akan terpengaruh dengan dakyah yang disampaikan itu. alasan ini sama dengan alasan pimpinan Quraisy yang melarang kaum musyrikin daripada mendengar ceramah nabi SAW di mekah. Benarlah firman Allah SWT :

Adakah mereka semua telah berpesan-pesan (dan mencapai kata sepakat) untuk melemparkan tuduhan itu ? (sudah tentu mereka tidak dapat berbuat demikian), bahkan mereka semuanya adalah kaum Yang melampaui batas (dalam keingkarannya). (Al-Zariyyat 53)

Golongan sebegini lebih bimbangkan kemurkaan pemimpin mereka dari kemurkaan Allah SWT. Mereka menyangkan bahawa pemimpin mereka yang memberi rezeki, bukan Allah yang memberi rezeki. Mereka percaya kalau pemimpin mereka murka, mereka akan papa kedana. Aqidah ini patut diperbetulkan kerana lama kelamaan akan membawa syirik kepada Allah SWT.

Allah telah menegaskan dalam satu ayat yang cukup tegas bahawa Dialah pemberi rezeki menerusi firmanNya yang bermaksud :

Sesungguhnya Allah Dia lah sahaja Yang memberi rezeki (kepada sekalian makhlukNya, dan Dia lah sahaja) Yang mempunyai kekuasaan Yang tidak terhingga, lagi Yang Maha kuat kukuh kekuasaanNya . (al-Zariyyat 58)Cukuplah ketaatan kita

kepada pemimpin selagi mana mereka menyeru kepada kebaikan. Kalau mereka menyeru kepada perkara yang bertentangan dengan kebaikan tolaklah perintah. Dahulukan perintah Allah dan rasulnya yang telah termaktub di dalam Al-Quran dan Hadis lebih dari segala-segalanya. Jangan disebabkan dunia yang menjadi matlamat segala-galanya akan digadaikan

1 comment:

Anonymous said...

Saya bersetuju dengan saudara, layakkah Malaysia digelar negara yang aman sedangkan jenayah kian meningkat. Bila sebut 'negara aman', adakah bebas daripada perang yang dimaksudkan kerajaan. Adakah kita sudah 'mengamankan' minda kita? Adakah kita sudah 'mengamankan' hati kita. Saya tidak mahu lagi melihat rakyat menderita.