Wednesday, January 23, 2008

Jihad Satu Anugerah

Kalimah jihad merupakan satu kalimah yang cukup menggerunkan barat dan anjing-anjingnya. Dengan sebab kalimah ini, pihak barat khususnya amerika syarikat merancang pelbagai strategi bagi memastikan kalimah ini dihilangkan dari jiwa umat Islam. Antara strategi yang dijalankan ialah merancang peristiwa 11 september yang mengakibatkan pejuang Islam diburu habis-habisan, menyokong rancangan-rancangan yang boleh mengelirukan Islam seperti Islam Liberal, Islam Plural dan Islam Hadhari. Istilah pemecahan Islam kepada bermacam versi merupakan satu perancangan yang licik untuk memecahbelahkan masyarakat. Selepas dirasmikan konsep Islam Hadhari, masyarakat sudah berani bercakap seperti “ Islam pas lain, Islam kami lain”. Maknanya sesetengah masyarakat sudah beranggapan bahawa Islam ini ada bermacam-macam konsep dan versi. Tidak mustahil satu hari nanti, mereka menganggap Islam seperti kristian yang berpecah dengan pelbagai kelompok seperti katholik, ortodoks dan protestan.

Menyentuh tentang JIHAD, nabi SAW bersabda yang bermaksud :
Tiada hijrah selepas pembukaan (mekah), yang ada hanya jihad dan niat (yang bersungguh-sungguh untuk menegakkan Islam), apabila kamu diseru untuk berjihad, pergilah .

Selepas Rasulullah berhijrah ke madinah al-munawwarah bagi mendirikan sebuah negara Islam. Baginda telah mewajibkan kepada kaum muslimin yang berada di mekah supaya berhijrah ke madinah al-munawwarah. Walaupun begitu arahan ini tertakluk kepada kemampuan masing-masing dan juga pengecualian yang dibenarkan oleh Nabi SAW. Golongan yang tidak mampu berhijrah seperti golongan yang miskin , tidak mampu mengupah penunjuk jalan dan yang lemah.

Ini disebut oleh Allah SWT :
Sesungguhnya orang-orang Yang diambil nyawanya oleh malaikat semasa mereka sedang menganiaya diri sendiri (kerana enggan berhijrah untuk membela Islam dan rela ditindas oleh kaum kafir musyrik), mereka ditanya oleh malaikat Dengan berkata: "Apakah Yang kamu telah lakukan mengenai ugama kamu?" mereka menjawab: "Kami dahulu adalah orang-orang Yang tertindas di bumi". malaikat bertanya lagi: "Tidakkah bumi Allah itu luas, Yang membolehkan kamu berhijrah Dengan bebas padanya?" maka orang-orang Yang sedemikian itu keadaannya, tempat akhir mereka ialah neraka jahanam, dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali. Kecuali orang-orang Yang lemah (lagi uzur) dari kaum lelaki dan perempuan serta kanak-kanak, Yang tidak berdaya upaya mencari helah (untuk melepaskan diri) dan tidak pula mengetahui sesuatu jalan (untuk berhijrah). (an-Nisa’ 97-98)

Ayat ini juga jelas menempelak golongan yang mencipta pelbagai alasan untuk enggan keluar berhijrah. Orang Islam yang enggan keluar berhijrah beralasankan bahawa mereka termakan budi dengan abu jahal. Akhirnya golongan ini diperintahkan keluar ke badar untuk berperang menentang nabi. Abu jahal tidak mengetahui tentang keislaman mereka. seterusnya mereka mati ditangan tentera muslimin dalam keadaan mati menentang Islam.

Penghijrahan yang dikira oleh Allah SWT ialah sesiapa yang berhijrah sebelum pembukaan kerana hijrah sebelum pembukaan ini melambangkan keyakinan mereka terhadap Islam. Walaupun negara Islam ketika itu berada dalam keadaan lemah. Tapi golongan yang berhijrah ini tetap yakin dan percaya kepada janji Allah SWT. Penghijrahan selepas hijrah tidak dikira kerana negara Islam sudah berada dalam keadaan kukuh. Mungkin ada yang berhijrah untuk mengaut harta kekayaan negara, mungkin juga ingin merosakkan pemerintahan dan sebagainya.

Walaupun Allah SWT telah menutup pahala hijrah. Namun Allah SWT masih meninggalkan satu pahala yang cukup besar untuk manusia selepas hijrah sehinggalah sekarang ini. iaitu Jihad dan niat yang bersungguh-sungguh untuk menegakkan Islam.

Kalau direnung dan diamati hadis ini, kita dapat merasakan bahawa kasihnya Allah kepada hambaNya. Allah SWT mahukan umat Islam ini mendapat pahala dalam menegakkan Islam. Kerana itu ditinggalkan pahala jihad sehingga sekarang ini.
Jihad ini bermaksud bersungguh-sungguh dalam menegakkan kalimah Allah SWT. Jihad bukan bermaksud pergi berperang semata-semata. Jihad ialah suatu perkara yang dilakukan dengan niat yang ikhlas dan disertakan dengan kesungguhan untuk menegakkan Islam. Setiap perjuangan yang diperjuangkan untuk menegakkan Islam dikira sebagai jihad ke jalan Allah SWT. Contohnya berperang untuk menegakkan islam dikira jihad, menyertai pilihanraya untuk menegakkan negara islam dikira jihad, menyebarkan dakwah dengan menyeru kepada kebaikan dikira jihad, dengan kata lain konsep jihad begitu luas, yang penting kita mesti bergerak untuk berjihad jangan sekadar memantau semata-mata. Allah SWT jelas menyatakan perbezaan antara golongan yang berjihad dengan golongan yang tengok saje :

Tidaklah sama keadaan orang-orang Yang duduk (tidak turut berperang) dari kalangan orang-orang Yang beriman - selain daripada orang-orang Yang ada keuzuran - Dengan orang-orang Yang berjihad (berjuang) pada jalan Allah (untuk membela Islam) Dengan harta dan jiwanya. Allah melebihkan orang-orang Yang berjuang Dengan harta benda dan jiwa mereka atas orang-orang Yang tinggal duduk (tidak turut berperang kerana uzur) Dengan kelebihan satu darjat. dan tiap-tiap satu (dari dua golongan itu) Allah menjanjikan Dengan balasan Yang baik (Syurga), dan Allah melebihkan orang-orang Yang berjuang atas orang-orang Yang tinggal duduk (tidak turut berperang dan tidak ada sesuatu uzur) Dengan pahala Yang amat besar; Iaitu beberapa darjat kelebihan daripadanya, dan keampunan serta rahmat belas kasihan. dan (ingatlah) adalah Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (An-Nisa’ 95-96).

Di saat negara berada diambang pilihanraya, UMNO sudah mula ingin membuat kebajikan atas alasan untuk menarik pengundi. Pelbagai teknik kotor digunakan untuk mereka kekal berkuasa termasuklah memperkudakan segala jabatan-jabatan kerajaan. Terbaru kita melihat bagaimana MB terengganu Dato’ Seri Idris Jusoh telah memperalatkan cikgu dan ustaz/ustazah J-QAF untuk memperbaharui baiah bagi menyokong kerajaan yang mengekalkan undang-undang jahiliyyah ini. Imam malik menyatakan bahawa baiah dalam keadaan terpaksa adalah tidak sah.

Apabila institusi yang paling penting itu pun diperalatkan, adakah wajar kepada semua mereka-mereka yang cintakan Islam duduk sajje melihat? Relakah kita semua mahukan waris keturunan kita diperbodohkan dari masa ke semasa?

Melihat kepada senario politik sekarang ini, maka semua pejuang-pejuang Islam mesti bangun dan berjihad untuk Islam. Slogan bekerja untuk Islam perlu diperhebatkan.

Kalau UMNO begitu bersemangat memastikan kemenangan perjuangan mereka yang menyeru kepada jahiliyyah. Lebih wajarlah kita lebih bersemangat dari pejuang-pejuang UMNO. Dasar kita jelas, perjuangan kita jelas, jadi tidak ada sebab mengapa kita tidak mahu merebut syurga Allah yang terbentang luas di hadapan mata.

Rebutlah peluang JIHAD yang masih dibuka oleh Allah SWT. Hentikan segala alasan yang akhirnya boleh mengundang kemurkaan Allah SWT.

Takbir…..









No comments: