Saturday, November 1, 2008

PRK.. satu permulaan untuk perjuangan

Membaca Siasah bil 0120 menyebabkan penulis sedikit tersentak. Siasah kali ini memaparkan cabaran bagi mahasiswa apabila bergelar pimpinan. Penyingkiran dua pelajar UPM, Nur Syafiqa dan Nor Farhana dari kolej kediaman menunjukkan bahawa ahli akademik mula terjebak dengan politik sempit Kerajaan BN.

Walaupun penulis bukannya lepasan mahasiswa dalam negeri. Tetapi penulis cuba untuk memahami perit dan payah seorang mahasiswa untuk memperjuangkan idealima mereka sendiri. Lebih-lebih lagi sekarang ini, Piliharaya Kampus (PRK) mula dicampuri oleh pentadbiran universiti masing-masing. Campur tangan ini mula timbul selepas PRU pada 1999 yang telah menyaksikan sedikit kebangkitan mahasiswa walaupun mereka telah dibelenggu oleh Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU).

Penulis pernah membaca buku karangan Ust. Riduan Mohd Noor berkenaan dengan sejarah kebangkitan mahasiswa. Buku ini memdedahkan bagaimana penting gerakan mahasiswa untuk menjadi kuasa pendesak kepada sebuah kerajaan.

Mahasiswa tidak boleh dianggap sebagai pelajar hingusan. Mahasiswa perlu dianggap sebagai pemimpin pelapis kepada kemajuan negara pada dekad yang akan datang.

Apa yang timbul dalam benak penulis ialah kalau mahasiswa di universiti bawah kelolaan kerajaan pusat begitu menyegat. Kenapa mahasiswa bawah kelolaan negeri PAKATAN RAKYAT kelihatan sepi sahaja. Mana dia mahasiswa di Kolej Islam Sultan Ismail Petra (KIAS). Apakah mahasiswa ini hanya melihat sahaja kezaliman terkena pada rakan mahasiswa mereka di UKM atau UPM atau yang lainnya tanpa mengeluarkan sebarang kenyataan. Apakah kerajaan PR menyekat penglibatan mahasiswa dalam politik.?

Dalam keadaan 5 negeri mencapai kemenangan. Sepatutnya mahasiswa di universiti atau kolej universiti bawah kelolaan kerajaan PR perlu menunjukkan taring dan cuba mengembalikan kegemilangan mahasiswa di mata masyarakat.

Kalau dulu mahasiswa dianggap sebagai ikon masyarakat. Sekarang mahasiswa dianggap sebagai budak mentah yang bersosial (bukan semua). Masyarakat sudah mula hilang keyakinan dan kehormatan kepada mahasiswa zaman kini.

Walaubagaimana pun, selepas PRU12 ini banyak menyaksikan pimpinan mahasiswa mula berani bertindak menyatakan apa yang terbuku di hati keada pihak pentadbiran universiti. Ini satu perkembangan yang cukup baik untuk kepimpinan negara yang akan datang.

Perjuangan mahasiswa sekarang ini merupakan satu titik permulaan untuk menempuh perjuangan yang lebih luas dan mencabar.

Penulis dan rakan-rakan akan terus menyokong kebangkitan mahasiswa yang semakin berani mendedahkan kebokrokan pentadbiran yang cuba menyekat idealisma mahasiswa hari ini.

Semoga kebangkitan mahasiswa selaras dengan kehendak Islam. Kalau kebangkitan lari dari kehendak Islam ianya akan dianggap sebuah kebangkitan yang songsang dan akan membentuk kezaliman yang baru.

www.attakiri.blogspot.com



... Bekerja Untuk Islam ...

No comments: