Friday, October 31, 2008

Perkauman.. sampai bila akan berakhir..

Selesai sahaja PRU12, isu perkauman seakan-akan diletupkan kembali. Bermula dengan demontrasi bangsa melayu kononnya di Pulau Pinang bagi menentang pemansuhan DEB, kenyataan MB selangor dalam isu kouta UiTM yang dilihat seolah-olah meminggirkan bangsa melayu, kenyataan Ketua UMNO bahagian Bukit Bendera, Pulau Pinang seakan-akan meletakkan bangsa Tiong Hua sebagai kelas kedua, kenyataan dan kelakuan YB Teresa Kok yang dimanipulasikan oleh Ketua Pembangkan DUN selangor YB Dr. Khir Toyo dan banyak lagi isu-isu berbau perkauman yang melanda negara Malaysia hari ini.

Persoalannya, kenapa isu perkauman begitu digemparkan samada pemerintah atau pembangkang.? Apakah isu ini diketengahkan bagi menutup segala kegagalan pemerintah dalam mentadbir atau untuk membela bangsa melayu.?

Bagi penulis, timbulnya isu perkauman ini disebabkan UMNO yang gagal membela hak rakyat. Kezaliman UMNO bukan kepada perobohan Masjid dan Surau, bahkan Kuil pun dirobohkan. ISA bukan sekadar menahan penceramah dan aktivis PAS. Bahkan pemimpin DAP pun terkena ISA ini.

Islam telah mengajar umatnya bagaimana untuk mengatasi masalah perkauman. Bangsa arab sebelum kedatangan Nabi SAW merupakan bangsa yang paling banyak kafilah, ini tidak termasuk golongan yahudi dan kristian. Aus dan Khazraj antara kafilah yang tidak pernah berdamai hampir ratusan tahun. Tetapi semua ini dapat diatasi dengan ISLAM.

Islam berjaya membina negara dalam masyarakat majmuk. Lebih majmuk dari masyarakat Malaysia pada hari ini. ketika Islam masuk ke Kota Madinah, tidak kedengaran pula timbul perbalahan kaum. Yang timbul ialah perdamaian antara Aus dan Khazraj, yang timbul ialah persetujuan Yahudi terhadap Piagam (perlembagaan) Madinah.

Selepas Makkah di buka, bangsa Quraisy tidak pernah memberontak dan menentang, walaupun pemerintah selepas itu bukan dari golongan Quraisy seperti Saidina Umar Al-Khattab RA

Walaupun Islam berjaya menguasai 2/3 dunia. Tidak pernah timbul berlaku pemberontakan akibat perbalahan kaum. Yang kedengaran hanya pemberontakan untuk menentang khalifah yang kelihatan zalim di mata sesetengah pihak.

Keadaan di Malaysia berlaku sebaliknya. Cukuplah dengan 13 mei menjadi pengajaran kepada rakyat Malaysia. Sepatutnya sejarah 13 Mei dipaparkan dengan mengetengahkan kehebatan PAS dalam menangani isu perkauman sehingga tidak merebak ke Kelantan. Hebatnya PAS ketika itu hanya kerana ISLAM. Islam telah menafikan perkauman yang sempit dan diganti dengan keadilan Islam yang terlampu luas.

Islam tidak pernah menafikan keistimewaan kaum di tempat mereka. Contohnya apabila saidina Umar tidak membenarkan pembelian tanah di parsi oleh tentera Muslimin kerana menjaga hak rakyat parsi daripada tergadai di bumi sendiri.

Islam juga tidak pernah mengzalimi golongan Non Muslim yang sanggup mengakui sistem pemerintahan Islam. Sehingga Nabi memberi amaran supaya golongan Non Muslim tidak disakiti dan dianiaya.

Tuan Guru Presiden PAS pernah menyebut bahawa perkauman ini mula diasaskan oleh penjajah. Penjajah yang sengaja meletakkan bangsa India di estet, bangsa cina di bandar, bangsa Melayu dipedalaman adalah untuk melahirkan satu jurang antara mereka.

Sebab itulah di awal merdeka, bangsa cina dilihat seolah-olah menguasai ekonomi tanah melayu ketika itu, bangsa melayu sebagai pemilik asal negeri terpinggir di ceruk kampung.

Oleh kerana itu, timbul perasaan tidak puas hari dikalangan bangsa melayu terhadap apa yang berlaku.

Isu ekuiti 30 peratus untuk bumiputera jangan dipandang secara negatif. Keistimewaan ini bukan bermaksud untuk menzalimi bangsa lain. Tetapi lebih untuk menaikkan taraf bangsa melayu agat tidak terpinggir di negara sendiri.

Dalam masa yang sama, kerajaan juga mesti bertanggungjawab menaikkan taraf hidup bangsa Cina dan India agar tidak terus berada dalam kelompok kemiskinan tegar.

Kerajaan PAKATAN RAKYAT selangor contohnya mula mempekenalkan program modul Insan yang melibatkan semua bangsa. Sehingga ada seorang india mengakui selepas mengikuti program modul Insan SPIES (penulis akan menulis tentang konsep ini secara detail nanti) bahawa sekarang ini barulah dia merasa bahawa dia adalah seorang rakyat selangor (kerana diraikan bersama-sama).

Begitu isu sign board dan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi. Hentikan polemik sempit ini. biarkan bahasa Melayu menjadi bahasa rasmi kerana ini sebagai identiti negara Malaysia. Kalau negara Cina berbangga dengan bahasa mereka, Negara India berbangga dengan Bahasa mereka. Malaysia juga perlu berbangga kerana mempunyai bahasa tersendiri yang unik.

Hentikan polemik perkauman yang sempit dan tidak berkesudahan ini,

Yang penting hapuskan kezaliman yang telah dilakukan oleh UMNO sejak 50 tahun memerintah. Perkauman ini sebenarnya telah bermula ketika british menjajah dan diteruskan oleh UMNO/BN. Buktinya ialah kewujudnya parti yang mewakili bangsa.

Cukuplah….. hanya Islam yang mampu mengembalikan keamanan manusia sejagat.

www.attakiri.blogspot.com



... Bekerja Untuk Islam ...

No comments: