Friday, October 31, 2008

Mengamalkan gaya hidup beragama

Hampir 2 minggu penulis tidak mengupdatekan blog attakiri ini. bukan kerana kekeringan idea. tetapi entah kenapa, setiap kali ingin menulis tajuk atau isi yang terlintas, tiba-tiba mood menulis hilang begitu sahaja. Alhamdulillah, mood yang hilang semakin menghilang.

Ketika penulis mengikuti program SPIES pendidik, anjuran Kerajaan Selangor minggu lepas, penulis tertarik dengan satu slot yang bertajuk “Mengamalkan diet yang seimbang”. Slot ini lebih menceritakan kepentingan umat Islam mengamalkan gaya hidup sihat bagi menyambung tugas sebenar seorang hamba Allah SWT. Consultan tersebut telah telah menghimpunkan segala hadis-hadis yang berkaitan dengan pemakanan sihat ini.

Kesimpulan yang dapat penulis berikan ialah pentingnya umat Islam mengamalkan gaya hidup beragama.

Manusia bukan hanya sekadar memerlukan kekuatan jasmani semata-mata. Tetapi manusia juga memerlukan kekuatan rohani bagi melengkapkan kejadian manusia yang bergabung antara tanah dan roh.

Islam mengajarkan manusia bagaimana membina kehidupan dengan cara yang sihat dengan menyarankan agar penganutnya tidak meminggirkan keperluan dua elemen iaitu jasad dan roh.

Persoalan jasad dapat dilihat dengan begitu banyaknya hadis-hadis yang berkaitan dengan keperluan kesihatan manusia seperti amalan meminum madu, habbatussauda, makan kerana lapar, berhenti sebelum kenyang, memakan tamar, dan sebagainya. Ini termasuk amalan nabi sendiri yang sentiasa menyarankan umatnya agar mengamalkan gaya hidup sihat seperti belajar memanah, berenang dan menunggang kuda.

Selain daripada produk kesihatan anjuran Islam itu, penganutnya jangan lupa dengan kesihatan roh yang perlu dijaga. Kesihatan roh sama pentingnya dengan kesihatan jasad. Kalau jasad tidak dijaga dengan sebaiknya berkemungkinan seseorang itu akan diserang penyakit jantung, kegagalan buah pinggang, kencing manis dan sebagainya.

Begitu juga dengan ruh, kalau tidak dijaga berkemungkinan seseorang itu akan diserang penyakit keras hati, berhasad dengki, gejala sosial, hilang perasaan taqwa kepada Allah SWT.

Islam tidak mahu umatnya menjadi lembek, Islam juga tidak mahu umatnya menjadi rosak peribadi.

Inilah dia kesyumulan Islam yang tidak pernah memecahkan kehidupan daripada Islam.

Penulis cukup bersetuju dengan pandangan Peguam PAS, saudara Hanipa Maidin yang menyebut bahawa kita bukan hanya kembali kepada Syariah dalam ekonomi sahaja. Perundangan juga perlu kembali kepada syariah.

Islam cukup mementingkan pembangunan roh dan akhlah manusia. Segala ajaran Islam sentiasa berkait rapat dengan keadilan dan pembinaan manusia.

Pengharaman riba lebih ke arah untuk mengelakkan dominasi harta terhadap golongan miskin.

Perbentukan undang-undang jenayah Islam lebih ke arah keadilan manusia sejagat.

Kesimpulannya Umat Islam perlu kembali mengamalkan gaya hidup beragama agar individu, keluarga, masyarakat, pemimpin dan negara akan terus hidup dalam keadaan aman dan diredhai oleh Allah SWT.

Ketahuilah bahawa ISLAM ADALAH CARA HIDUP YANG PALING LENGKAP UNTUK MANUSIA SELURUHNYA. TANPA ISLAM MASYARAKAT PASTI HANCUR.

www.attakiri.blogspot.com



... Bekerja Untuk Islam ...

No comments: