Sunday, November 9, 2008

Nama Jalan Pelbagai bahasa…adakah suatu keperluan ?

Selepas timbul isu cadangan Kerajaan PAKATAN RAKYAT Pulau Pinang untuk memperkenalkan nama jalan dan lorong pelbagai bahasa diwar-warkan. Begitu ramai yang memberi komentar dan pandangan. Isu ini juga dimanupulasikan oleh pembangkang Kerajaan Pulau Pinang untuk mengapi-apikan isu perkauman dalam negara.

Penulis pada dasarnya kurang bersetuju dengan cadangan ini, Cuma untuk mengulas secar detail, sekurang-kurang penulis perlu mendapat maklumat yang cukup bagi memastikan tulisan yang dikeluarkan bukan sekadar emosi sahaja.

Harakah Edisi Jumaat hari ini (7 November 2008) telah memaparkan artikel Subky Latif yang seakan-seakan menguatkan tanggapan penulis. Pak Subky yang terkenal sebagai orang lama dalam politik dan dunia kewartawanan memberikan pandangan yang cukup menarik.

Dalam tulisan beliau memperlihatkan bahawa tidak semestinya tanda jalan yang tidak dipelbagai bahasakan menunjukkan kebudayaan cina atau india sudah hilang. Alasan yang dikemukakan oleh pencadang dari kerajaan Pulau Pinang seakan-akan tidak logik seperti untuk membantu golongan tua yang tidak tahu membaca bahasa melayu, menarik pelancongan dan sebagainya.

Penulis merasakan bahawa sampai sekarang kebudayaan cina dan india tidak hilang di Malaysia. Sampai sekarang kaum cina dan India dapat menggunakan bahasa mereka dalam sistem pengajian, mengekalkan kebudayaan dan sebagainya.

Selepas kemenangan PR dalam PRU12 baru-baru ini, rakyat Malaysia seolah-olah ingin melihat apakah bentuk perubahan yang akan dilakukan. Kalau sebelum ini, rakyat sudah muak dengan kezaliman UMNO, sepatutnya PR menunjukkan keadilan dalam pemerintahan. Kalau sebelum ini, rakyat sudah muak dengan rasuah dalam UMNO, sepatutnya PR menunjukkan imej kerajaan yang bersih.

Sepatutnya Kerajaan PR Pulau Pinang ketepikan dulu isu-isu kontrovesi yang boleh menggugat kestabilan negara. Sama juga dengan isu di Selangor, perlantikan Pemangku Pengurus daripada bangsa Cina dihentikan dahulu. Hindarkan perkara yang boleh menyebabkan bangsa lain memberontak. Walaupun kadang-kadang tindakan kita berasas. Sekurang-kurang konsep mendahulukan perkara lebih penting daripada yang penting mesti diutamakan dalam bab pemerintahan.

Sekarang ini, masyarakat sedang melihat seolah-olah kerajaan PAKATAN RAKYAT ingin membuang hak keistimewaan bangsa Melayu. Mungkin dengan sebab ini, undi orang melayu akan beralih kepada UMNO kembali.

Sampai sekarang ini, penulis merasakan papan jalan pelbagai bahasa masih lagi bukan suatu perkara yang penting. Biarkan papan tanda sekarang ini wujud dengan seadanya. Yang penting laksanakan keadilan dan cuba tidak menimbulkan kontroversi.

www.attakiri.blogspot.com



... Bekerja Untuk Islam ...

No comments: