Saturday, August 23, 2008

PAS Parti Siyasah, Dakwah dan Tarbiyyah

Ucapan dasar Dato’ Seri Tuan Guru Presiden merupakan antara ucapan yang terbaik sebagaimana yang disebutkan oleh beberapa tetamu ketika Muktamar PAS 54 baru-baru ini.

Dalam ucapan ini, Dato’ Seri Tuan Guru Presiden menegaskan bahawa PAS bukan sekadar parti politik semata-mata, tetapi lebih sebagai sebuah gerakan Islam yang menyentuh bahagian dakwah dan tarbiyyah.

Apabila disebut PAS sebagai parti Siyasah, Dakwah dan Tarbiyyah, semestinya setiap gerakan ataupun perancangan PAS bukan sekadar untuk meraih hati pengundi semata-mata. Tetapi gerak kerja PAS lebih ke arah untuk memperkenalkan Islam kepada semua masyarakat.

Selepas kemenangan besar PR dalam PRU12 baru-baru ini, kebanyakan pengalisis politik menyebut bahawa kemenangan ini hasil daripada sokongan golongan bukan Islam yang terdiri daripada kaum Tiong Hua dan India. oleh sebab itu sebarang tindakan PAS diharap tidak mengecilkan hati pengundi-pengundi ini seperti mewar-warkan perlaksanaan Islam, Negara Islam dan sebagainya. Bahkan Pengarah Pusat Penyelidikan PAS Pusat menyebut di antara punca kekalahan PAS pada 2004 ialah pelancaran Dokumen Negara Islam !. jadi beliau menyebut diharap PAS tidak mengulangi lagi sebutan yang boleh menggerunkan orang bukan Islam.

Ditambah lagi dengan isu muqabalah di antara PAS dan UMNO semakin memanaskan keadaan bagi mereka yang mereka memandang PAS sebagai sebuah parti politik semata-mata.

Antara tanggungjawab oleh PAS ialah untuk menerangkan ISLAM kepada semua warganegara Malaysia. Kemenangan Besar BN pada tahun 2004 ketika itu bukan hanya kerana Pengisytiharan Dokumen Islam semata-mata. Tetapi pengalisis menyebut faktor kemenangan besar BN ialah kerana pertukaran PM daripada seorang yang terkenal dengan mahazalim kepada seorang yang bergelar Mr Clean. Ini bermakna kalau PAS tidak mengisytiharkan dokumen itupun PAS dan BA (ketika itu) pasti kalah besar.

Kadang-kadang pimpinan kita pun terpengaruh dengan Islamphobia. Tugas PAS ialah menterjemahkan Islam. Jenama yang di bawa oleh PAS ialah Islam. PAS rela menemui kekalahan dengan sebab Islam.

Ketika isu muqabalah menjadi hangat, ramai di antara ahli PAS yang memandang PAS sebagai parti politik melenting. Semua berhujjah bahawa berkemungkinan PAS akan ditipu sebagaimana dahulu. PAS juga mungkin akan kehilangan pengundi bukan Islam.

Alhamdulillah isu ini dapat diselesaikan dengan baik selepas semua perwakilan mendengar penjelasan daripada Timbalan Mursyidul Am dan Presiden PAS.

Dengan penjelasan yang cukup jelas daripada Timbalan Mursyidul sepatutnya sudah menyelesaikan kerisauan daripada semua perwakilan dan pimpinan PAS Pusat. tetapi nampaknya selepas muktamar baru-baru ini, masih terdapat ketidakpuasan hati dari kalangan pimpinan PAS. Contohnya kenyataan dalam Siasah oleh Ketua Pengarah Pusat Penyelidikan PAS Pusat yang masih terus menerus mengkritik muzakarah, sedangkan beliau sendiri mendengar penjelasan yang diberikan oleh pimpinan Syura Ulamak dan mengiyakannya.

Quran telah menjelaskan dengan begitu jelas sekali samada dari sudut hukum dan strategi. Kalau kita mengjangkakan UMNO cuba menipu kita tetapi Allah SWT telah memberi jaminan akan memberi kemenangan kepada Islam.

Jadi apa lagi yang perlu diragukan. Kembali dan yakinlah kepada Al-Quran. Jangan kita meletakkan aqal melebihi Al-Quran. PAS pasti akan terus utuh sebagai sebuah Parti Siyasah, Dakwah dan Tarbiyyah.

www.attakiri.blogspot.com
... Bekerja Untuk Islam ...

No comments: