Tuesday, August 12, 2008

Kami hanya bercumbu bukan berzina

Kebetulan penulis terbaca kenyataan ini dalam akhbar kosmo semalam (12 Ogos 2008). Kenyataan ini terkeluar dari seorang artis yang di candid gambarnya ketika sedang bercumbu di pantai Port Dickson.


Islam tidak pernah menentang artis secara total. Tetapi kalau kenyataan sebegini memang ditolak dan ditentang oleh Islam. Mungkin sesetengah artis menyangka apabila diri bergelar artis atau akstres mereka akan mengikut rentak hidup artis Hollywood yang bebas bercumbu dan berzina di mana sahaja.


Percumbuan adalah perkara yang boleh menjurus ke pengzinaan. Kerana itu Islam melarang keras aksi dan adegan yang boleh mengjurus kepada pengzinaan. sejauh mana manusia dapat mengekang nafsu ketika bercumbu. Bahkan bercumbu merupakan muqadimah yang paling hampir kepada zina. Penulis bukan menuduh bahawa artis tersebut berzina. Kerana tuduhan ini memerlukan kepada 4 orang saksi yang menyaksikan pengzinaan itu. Tetapi penulis bimbang kalau-kalau kenyataan ini tersebar dan akan mempengaruhi remaja melayu yang lain supaya bebas bercumbu di masa sahaja.


Memang dimaklumi bahawa kebiasaanya remaja melayu terbiasa mengikut corak kehidupan artis kesayangan mereka. Jadi sewajarnya artis-artis melayu menunjukkan kesopanan dan adab sebagai seorang Islam. Artis-artis juga sepatutnya mendapat sedikit asas pendidikan agama supaya mereka mengetahui perbezaan di antara halal dan haram dalam Islam.


Penulis masih bersangka baik bahawa artis ini masih belum faham tentang ajaran Islam keseluruhannya. Mungkin beliau menyangka bahawa hanya berzina yang diharamkan, bercumbu tidak apa. Tapi harapan penulis agar perkara ini tidak berlaku lagi di masa hadapan. Harap artis ini dapat meluangkan sedikit masa untuk belajar mengenai agama Islam di tempat tinggal beliau.

www.attakiri.blogspot.com


... Bekerja Untuk Islam ...

No comments: