Friday, August 29, 2008

Detik 16 September..menguntungkan PAS atau tidak?

Semua pemerhati politik dan rakyat menunggu dengan penuh debaran saat 16 september sehingga seakan-akan melupakan sambutan ramadhan dan kemerdekaan Negara. Masing-masing mengeluarkan pelbagai andaian tentang peristiwa yang mungkin mencatat sejarah baru Negara.

16 September seperti sebuah tarikh keramat yang merubah langkap politik Negara Malaysia yang selama di kongkong oleh politik sempit UMNO/BN.

Keputusan Permatang Pauh juga seperti menunjukkan bahawa kebangkitan 16 September seakan-akan berlaku.

Dalam hati kecil penulis memang inginkan perubahan besar kepada pemerintahan Negara. Tetapi dalam masa yang sama terdetik dihati ini tentang keuntungan kepada Islam.

Apakah PAS mampu menerapkan dasar perjuangan dalam pemerintahan nanti sebagaimana yang telah dilaksanakan di Kelantan dan Terengganu sebelum itu. Apakah istilah Islam dapat disebut secara bebas dalam pemerintahan atau akan sentiasa mendapat bantahan daripada DAP atau PKR sendiri.

Apakah PAS akan menerima nasib seperti Ikhwanul Muslimin ketika bersama dengan Jamal Abdul Naseer yang bersama berjuang untuk menjatuhkan kezaliman raja Farouk, tetapi akhirnya pimpinan Ikhwan dibunuh selepas Jamal Abdul Naseer mendapat kuasa.

Penulis bukan ingin menimbulkan sangkaan buruk. Cuma sekadar melontarkan sedikit kebimbangan. Jangan kerana terlampau sibuk kejarkan kuasa untuk memerintah akhirnya kita tidak terpandang tentang penipuan dari kawan-kawan sendiri. Berjaga-jaga perlu dalam Islam.

Semoga PAS mampu untuk memperkasakan PAKATAN RAKYAT sehingga mereka yakin dengan Islam sebagai teras pemerintahan Negara.

www.attakiri.blogspot.com

... Bekerja Untuk Islam ...

No comments: