Tuesday, August 19, 2008

Bukan Berkorban tapi Melabur


Apabila berbicara tentang Perjuangan, kalimah yang berkaitan dengan pengorbanan pasti meniti di bibir. Kalimah ini akan terbit jikalau terdapat golongan yang mengeluarkan harta, jiwa raga untuk Islam.

Penulis merasakan istilah berkorban perlu ditukar sedikit untuk lebih menarik ramai pejuang yang lain. Ini kerana mungkin sesetengah masyarakat menyangka bahawa pergorbanan ini akan membuatkan mereka kerugian segala-galanya. Sedangkan dalam Islam setiap harta dan tenaga pasti akan dibalas dengan sebesar-besarnya dengan syarat ikhlas kepada Allah SWT.

Allah SWT telah berfiman :



Maksudnya Wahai orang-orang Yang beriman! mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan Yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa Yang tidak terperi sakitnya? Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan RasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah Dengan harta benda dan diri kamu; Yang demikian itulah Yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat Yang sebenarnya). (dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan kamu ke Dalam taman-taman Yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal Yang baik Dalam syurga " Adn ". itulah kemenangan Yang besar. dan ada lagi limpah kurnia Yang kamu sukai, Iaitu pertolongan dari Allah dan kemenangan Yang cepat (Masa berlakunya). dan sampaikanlah berita Yang mengembirakan itu kepada orang-orang Yang beriman.

Ini adalah sebuah perniagaa yang tidak akan rugi selama-lamanya sebagaimana yang disebutkan oleh Ibnu Kathir. Ayat ini juga menandakan bahawa segala perbelanjaan, tenaga seperti minyak kereta, masa dan sebagainya dikira sebuah pelaburan yang akan mendatangkan keuntungan berlipat kali ganda. Bahkan perniagaan ini tidak menemui kerugian walaupun satu sen.


Apabila menyebut tentang peluang pelaburan, sudah tentu seseorang peniaga akan mengkaji dari sudut modal, keuntungan, profit sharing dan bila pelaburan itu akan dapat.

Ayat di atas menyebut secara jelas bahawa dalam pelaburan kepada Islam modalnya hanya Beriman kepada Allah, Rasulnya, berjuang ke jalan Allah dengan harta dan jiwa raga.

Keuntungannya ialah kamu akan dibebaskan dari azab neraka dan dimasukkan di dalam syurga ‘adn’, termasuk juga kamu akan mendapat pertolongan yang kemenangan yang hampir.

Ini bermakna seseorang pelabur akan mendapat pulangan modal yang sedikit itu di dua tempat pertama di dunia, yang kedua di akhirat.

Inilah suatu pelaburan yang cukup menguntungkan. Jadi tidak timbul bahawa mereka yang mengeluarkan harta dan jiwa raga ini akan menemui kerugian. Bahkan mereka dilihat sebagai seoarang yang cerdik lagi berani melabur Untuk ISLAM.

Segala pelaburan mereka samada sedikit ataupun banyak pasti akan di bayar dengan berlipat kali ganda lagi. Dalam hal ini dilihat seperti orang kampung atau yang susah lebih yakin dan percaya dengan pelaburan akhirat berbanding orang yang diberi kekayaan oleh Allah SWT. mereka sanggup mengeluarkan derma perjuangan walaupun berada dalam keadaan susah. sesetengah dari kalangan mereka sanggup bergolok gadai untuk terus membantu perjuangan. ini petanda bahawa mereka begitu yakin dengan pelaburan ini.

Jadi teruskan melabur untuk Islam. Pelaburan yang tidak akan rugi walaupun satu sen.

Teruskan perjuangan

www.attakiri.blogspot.com


... Bekerja Untuk Islam ...

No comments: