Monday, August 18, 2008

Kehebatan PAS kerana Al-Quran

Buat Pertama kalinya penulis mengikuti Muktamar Tahunan PAS secara penuh. Di dalam muktamar ini melihat bagaimana kematangan para perwakilan yang berucap dan membahaskan ucapan dasar presiden. Setiap kritikan dan cadangan yang dikeluarkan secara lembut ataupun keras bersandarkan kepada sifat saying kan parti Islam ini.

Isu Muqabalah yang diwar-warkan oleh media arus perdana dapat diselesaikan dengan baik tanpa timbul sebarang ketidakpuasan hati dari semua perwakilan dan pemerhati. Walaupun sebelum ini, semacam terdapat pertelingkahan di kalangan pimpinan terhadap isu ini. Tetapi selepas diberi penjelasan oleh Presiden dengan bersandar kepada Al-Quran dan sirah Nabi SAW, para perwakilan dan ahli dapat menerima dengan baik penjelasan tersebut.

Dalam isu ini, Majlis Syura Ulamak mengaitkan dengan apa yang berlaku di Perjanjian Hudaibiyyah dan Kisah antara Nabi Musa dan Firaun. Semua ini bersandarkan kepada Nas yang jelas.

Realiti kesatuan ahli PAS ini cukup berbeza dengan keadaan ahli dan pimpinan UMNO dan BN, bahkan DAP dan PKR. Apakah rahsianya PAS dapat bersatu bermula penubuhannya pada tahun 1951 sehingga sekarang.?

Penulis melihat rahsia kesatuan dan kekuatan PAS ialah kerana telah meletakkan dasar parti ialah Al-Quran, Sunnah, Ijmak dan Qias yang terang lagi nyata. Apabila berlaku perselisihan maka Al-Quran akan dijadikan rujukan yang paling utama. Ini bertepatan dengan firman Allah :

Maksudnya : Wahai orang-orang Yang beriman, Taatlah kamu kepada Allah dan Taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang Yang berkuasa) dari kalangan kamu. kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) Dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya. ( An-Nisa’ 59)

PAS sebagai yang disebut oleh Dato’ Seri Tuan Guru Presiden merupakan Parti Siyasah, Dakwah dan Tarbiyyah amat menitik beratkan penyatuan berdasarkan Islam. UMNO runtuh dengan sebab terlalu mengagungkan sifat perkauman yang membawa kepada kezaliman terhadap kaum yang lain. Tetapi PAS datang dengan sifat Islam yang merangkumi keadilan untuk penganut agama lain.

Selepas Dato’ Seri Tuan Guru Presiden menjelaskan secara panjang lebar tentang isu muqabalah dan pergerakan parti PAS kepada semua perwakilan, barulah kelihatan ahli begitu lega dengan suasana ini. Kalau sebelum ini perwakilan beranggapan bahawa pimpinan telah bergerak melanggar Al-Quran dan Sunnah. Tetapi selepas diberi penjelasan, kesemuanya akur dan patuh kepada keputusan. Bahkan ketika Dewan Ulamak mengeluarkan usul tergempar kepada perwakilan supaya member mandat kepada Presiden dan pimpinan PAS pusat untuk meneruskan agenda pemerkasaan parti termasuklah isu muqabalah ini, kesemua perwakilan telah bersetuju tanpa bahas. Inilah lambang kesatuan berdasarkan Al-Quran yang diamalkan oleh kesemua ahli dan pimpinan PAS.

Sesungguhnya muktamar ini begitu menyentuh hati penulis kerana melihat keikhlasan dan semangat perjuangan yang telah ditunjukkan oleh kesemua ahli PAS. InsyaAllah penulis akan cuba sentiasa menghadiri muktamar Tahunan PAS Pusat ini sebagai cuti tahunan bersama dengan Keluarga. Teruskan Perjuangan

www.attakiri.blogspot.com

No comments: