Wednesday, August 27, 2008

DAP Pun Pertahankan Dasar

Pertamanya tahniah di atas kemenangan Dato’ Seri Anwar Ibrahim di Permatang Pauh semalam. Kemenangan ini menandakan bahawa rakyat semakin muak dengan BN yang menggunakan taktik kotor sewaktu kempen baru-baru ini.

Ketika kempen dijalankan, satu pengumuman tegas oleh Lim Guang Eng dalam kongres DAPnya dengan menyatakan bahawa mereka tidak bersetuju dengan penubuhan Negara teokratik, Negara Islam atau Kristian. Bahkan beliau menyebut Malaysia akan terus menuju kepada sebuah Negara sekular. Inilah yang diperjuangkan dalam PR.

Ucapan tegas ini, walaupun telah dijawab oleh Ketua Dewan Pemuda PAS YB Salahuddin Ayub menunjukkan bahawa DAP cukup bertegas soal prinsip perjuangan partinya. Penulis merasakan DAP sampai sekarang masih belum memahami konsep Negara Islam yang merupakan Negara Berkebajikan yang dicanang oleh PAS sebelum ini.

Yang menimbulkan kepelikannya ialah bukankah Ketua Menteri Pulau Pinang ingin mengcontohi Umar Abdul Aziz. Saidina Umar Abdul Aziz merupakan pemerintah sebuah Negara Islam. Saidina Umar Abdul Aziz menggunakan sistem keadilan Islam kepada semua. Jadi kenapa beliau boleh menolak sistem Negara Islam.?

Penulis syorkan beliau membaca buku karangan Imam Al-Qaradhawi, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang bagi mendapat penjelasan secukupnya tentang Negara Islam.

Penulis bukan hendak menyentuh isu DAP. Mungkin parti tersebut tidak faham prinsip perjuangan parti PAS. Yang ingin disentuh ialah kesungguhan DAP mempertahankan dasar mereka patut dicontohi oleh ahli PAS.

Ramai dikalangan pemimpin dan ahli PAS pernah menyarakan bahawa PAS mesti mengubah pendekatan seperti menghilangkan istilah Negara Islam kepada Negara keadilan, ataupun Negara bebas rasuah sepertimana yang diwar-warkan oleh DSAI.

Tetapi Alhamdulillah cadangan sebegini telah dijawab oleh kebanyakan Ulamak dalam PAS. Penulis pernah menyebut sebelum bahawa PAS rela ditolak oleh rakyat dengan sebab dasar ISLAM. Tugas PAS dan ahlinya ialah menerangkan tentang kecantikan Islam.

Memang satu ketika kita boleh menyebut bahawa PAS akan memperjuangkan Negara Berkebajikan. Tetapi kita tidak boleh menyembunyikan bahawa Kebajikan itu termasuk dalam agenda Negara di bawah pemerintahan Islam.

PAS bukan gilakan kuasa sehingga sanggup menggadaikan prinsip. PAS pernah kalah berpuluh-puluh kali, pernah dikhianati, ahli PAS pernah dibunuh dan sebagainya kerana dasar perjuangan ini. Adakah golongan terkemudian dalam PAS ingin mengecap kemenangan dengan mudah.? Mustahil, kecuali kalau ingin menggadai prinsip perjuangan PAS. Kalau begitu, esok boleh menang.

Melihat suasana sekarang ini, terdapat segelintir pemimpin PAS hanya memberi komentar dari sudut politik semata-mata. Kadang-kadang mereka lupa bahawa PAS juga parti Dakwah dan Tarbiyyah. Pemerkasaan Usrah dan Tamrin jarang didengari.

Perkataan tarbiyyah, Usrah hanya kedengaran sewaktu muktamar. Sebaik muktamar tamat perkataan itu terus lenyap. Yang kedengaran hanyalah berita yang berkisar soal politik semata-mata. Penulis bukan hendak pisahkan tarbiyyah dari politik. Tetapi penulis bimbang kalau-kalau segelintir pimpinan PAS meletakkan politik lebih dari tarbiyyah.

Dalam isu DAP, hanya ketua Pemuda PAS sahaja yang menjawab, mana pergi pemimpin lain. Adakah hanya sibuk menunggu jawatan menteri pada 16 september nanti ataupun sibuk mengekori DSAI ke sana ke mari. Mana perginya sentiviti perjuangan Islam.?

PAS lebih aula mempertahankan dasarnya daripada DAP kerana perjuangan PAS cukup jelas dan terang daripada DAP. Perjuangan PAS bukan sekadar ingin mendapat kemenangan di dunia tetapi lebih kepada kemenangan yang hakiki itu kemenangan memasuki syurga Allah dan mendapat keredhaan-Nya. InsyaAllah

www.attakiri.blogspot.com

... Bekerja Untuk Islam ...

No comments: