Thursday, August 7, 2008

Istiqamah ; amalan yang paling sukar hendak dilaksanakan

Blog penulis sudah begitu lama tidak diupdatekan. Kalau sebelum ini penulis beralasan sibuk dengan kerja-kerja seharian. Tetapi kini, lebih kepada malas hendak menulis. Idea begitu banyak bermain-main di dalam kepala. Tetapi semuanya tidak diterjemahkan di dalam bentuk tulisan sebagaimana sebelum ini.

Teringat kata-kata Ibnu Ato’illah As-Sakandari yang bermaksud : Istiqomah ialah ibu kepada karamah. Karomah merupakan anugerah Allah SWT kepada orang-orang yang saleh. Kalau sebelum ini masyarakat kita memandang hanya orang yang boleh berjalan di atas air, terbang ke udara, tikam tidak lut dan sebagainya merupakan karomah. Semua ini bukan sekadar berlaku kepada orang soleh, bahkan ahli sihir pun mampu berbuat demikian dengan izin Allah SWT.

Perkara yang paling sukar dalam kehidupan ialah istiqamah dalam perjuangan. Istiqomah boleh diertikan sebagai konsisten dalam tugas. Penulis cukup terkesan dengan kata-kata Dato’ Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi bin Awang di kuliah beliau seminggu selepas kematian Al-Marhum Ustaz Fadhil Mohd Noor antara lain: Pejuang yang sebenar ialah mereka yang memperjuangkan Islam sehingga ke akhir hayat. Kita ini masih belum layak menggelarkan diri sebagai pejuang kerana kita tidak pasti adakah kita akan kekal dalam perjuangan ini sehingga menemui kematian.

Ucapan beliau yang disertai dengan titisan air mata begitu menyentuh hati penulis. Ya benar, ramai mana golongan yang menggelarkan diri mereka sebagai pejuang telah gugur di pertengahan jalan. Perkataan perjuangan begitu senang di sebut. Tetapi perlaksanaan begitu payah dan menuntut pengorbanan yang cukup tinggi.

Perjuangan ini jangan hanya dibayangkan kepada seseorang yang berceramah dipentas, berdemontrasi di jalanan semata-mata. Bahkan menulis, bekerja di belakang tabir untuk mengukuhkan jemaah, menganjurkan seminar untuk memantapkan organisasi juga dikira perjuangan.

Anjuran Al-Quran untuk berjihad menegakkan agama Allah begitu umum. Jadi segala kerja yang dilakukan untuk menegakkan agama Allah SWT dikira sebuah perjuangan.

InsyaAllah penulis akan kembali kepada dunia penulisan kembali. Rehat sudah cukup. Umur semakin tua, sumbangan untuk Islam semakin kurang. Doakan agar penulis terus istiqomah dalam perjuangan

Wahai tuhan kami, janganlah engkau paling hati kami selepas memberi petunjuk kepada kami, kurniakan kepada kami rahmatMu, kurniakan juga kepada kami petunjuk yang baik ketika kami menjalankan setiap urusan.


... Bekerja Untuk Islam ...

No comments: