Tuesday, August 12, 2008

Demontrasi bukan segala-galanya

Tulisan ini bukan hendak mempermainkan kuasa demontrasi, bukan pula hendak mempertikaikan dari sudut syarak. Tulisan ini lebih ke arah apakah mereka yang mengetuai demontarasi sahaja yang boleh dianggap hero dalam perjuangan?.

Di sini tulisan bermula. 10 tahun terakhir ini, demontrasi begitu kerap diadakan. Tidak kiralah apa-apa isu sekali pun. Yang terbesar seperti Himpunan BERSIH yang mencapai angka lebih 134.000. walaupun terdapat cubaan untuk mengadakan himpunan sampai 1 Juta seperti apa yang dianjurkan oleh PROTES tetapi nampaknya menemui kegagalan. Mungkin penganjurnya terperasan bahawa semua rakyat boleh dikerah tanpa menggunakan saluran parti politik. Ataupun penganjurnya takut untuk berdepan dengan cabarang polis, waahua’alam. (sekadar telahan penulis)

Kebiasaanya sesiapa yang mengetuai demontrasi dianggap hero dalam perjuangan. Lebih-lebih lagi kalau mereka ditahan oleh polis bersama anak dan keluarga. Bahkan mereka yang mengetuai demontrasi akan dipilih menganggotai kepimpinan PAS pusat (penulis mengfokus kepada Parti Islam Semalaysia PAS)

Persoalan yang boleh ditimbulkan. Adakah pimpinan PAS yang tidak menyertai demontrasi dianggap pengecut. Adakah pimpinan PAS yang tidak mengikuti demontrasi dianggap lari dari perjuangan.?. apakah semua pimpinan PAS perlu berdemontrasi.?

Rasulullah SAW tidak pernah mengerahkan kesemua sahabat pergi berperang secara berdepan. Ada dari kalangan sahabat RA yang ditugaskan untuk menjaga Negara, ada di kalangan sahabat ditugaskan untuk belajar ilmu agama, ada juga dari kalangan sahabat yang ditugaskan untuk menjaga wanita, orang tua dan anak-anak kecil.

Ini menunjukkan dalam organisasi perlu ada pembahagian tugas. Pernah suatu ketika perwakilan pernah mempersoalkan kenapa ada dari kalangan pimpinan PAS tidak menyertai demontrasi. Isu ini telah dijawab mudah oleh pimpinan PAS. Mereka menyebut di dalam PAS sudah pembahagian tugas-tugas tertentu. Ada yang ditugaskan untuk menjaga parti. Ada yang ditugaskan untuk memastikan tarbiyyah parti berjalan dengan lancar. Adakah demontrasi lebih penting dari tarbiyyah.?

Yang hendak disebutkan oleh penulis. Hero dalam kepimpinan bukan semestinya orang yang sentiasa berada dalam demontrasi. Bahkan dalam PAS tidak ada istilah hero. Semua pimpinan dan ahli dianggap hero kerana bertindak menjaga PAS yang bukan sahaja dikenali sebagai parti politik tetapi lebih ke arah sebuah gerakan Islam di Malaysia.

Jadi tidak timbul ada dari kalangan pimpinan yang tidak menyertai demontrasi. Bahkan berkemungkinan orang yang berada dalam tabir lebih penting daripada orang yang berada di depan. Contoh ahli pemikir PAS yang bersengkang mata siang dan malam untuk memastikan pergerakan PAS dikenali dan terus utuh bertapak di Malaysia.

Jadi semua ahli dan pimpinan PAS jangan terlampau sibuk menuding jari kepada sesiapa yang tidak menyertai demontrasi. Perwakilan PAS juga jangan hanya memilih mereka yang hero dalam demontrasi sahaja untuk terus ke kepimpinan PAS Pusat. Masing-masing ada tugas dan sumbangan untuk PAS. Selamat Berjuang.


... Bekerja Untuk Islam ...

1 comment:

infogue said...

artikel anda :

http://pemerintahan-indonesia.infogue.com/
http://pemerintahan-indonesia.infogue.com/demontrasi_bukan_segala_galanya

promosikan artikel anda di www.infogue.com dan jadikan artikel anda yang terbaik dan terpopuler menurut pembaca.salam blogger!!!