Wednesday, May 28, 2008

16 September – Kenyataan atau khayalan

Sudah lama penulis tidak mengupdatekan blog dek dengan kesibukan yang tidak ketahuan. Walaupun begitu, penulis sempat meneliti isu perkembangankan terkini samada isu nasional atau antarabangsa. Membaca dan menganilisis isu semasa merupakan perkara yang dituntut oleh Islam. Islam melarang penganutnya hanya menjadi katak di bawah tempurung. Jadi umat Islam perlu proaktif untuk mengkaji isu semasa supaya kita tidak dizalimi oleh golongan yang ingin kelirukan Islam.

Mungkin ketika ini semua pengalisis politik menantikan pergerakan politik Ezam Mohd Nor. Kalau sebelum ini, negara telah dikejutkan dengan keputusan Tun Dr. Mahathir yang keluar dari UMNO. Sekarang ini, negara sekali lagi ternanti-nanti macam mana pergerakan politik Ezam.

Dalam masa itu juga, Dato’ Seri Anwar Ibrahim terus menerus mewar-warkan bahawa negara akan berlaku peralihan kuasa pada 16 september dengan berlakunya perlompatan MP BN kepada PAKATAN RAKYAT.

Perletakan jawatan PM Malaysia mungkin berlaku. Tetapi pertukaran Kerajaan Persekutuan agak mustahil. Melihat dari situasi sekarang ini, MP UMNO kelihatan tidak berani membuat keputusan untuk melompat parti. Secara tradisinya, MP UMNO yang ingin melompat pasti inginkan habuan tertentu contonya seperti jawatan timbalan perdana menteri atau sebagainya. Perkara ini memerlukan sokongan daripada PAS dan DAP. Dato’ Seri Anwar Ibrahim tidak boleh membuat keputusan sewenang-wenangnya. Sampai sekarang ini, Dato’ Seri Anwar Ibrahim tidak pernah dilantik menjadi ketua dalam PAKATAN RAKYAT.

Ahli gerakan Islam masih lagi terasa dan terluka dengan tindakan keputusan DSAI masuk UMNO pada 1982. Ahli gerakan Islam masih bersikap prejudis terhadap DSAI kerana beliau pernah mengorbankan prinsip perjuangan. Sebab itu, jikalau bertanya kepada peringkat bahawah tentang persetujuan untuk melantik DSAI menjadi PM Malaysia, pasti jawapannya TIDAK.

Bagi penulis sendiri, peristiwa 16 september merupakan khayalan yang tidak akan berlaku. Kalau dilihat dari rentetan semasa bermula daripada perisytiharan DSAI tentang berlakunya isu lompat parti dari UMNO. Kalau sebelum ini, rakyat kononnya akan mendapat kejutan dengan berlakunya undi tidak percaya dari kalangan MP UMNO kepada PM Malaysia April baru-baru ini. Tapi tidak berlaku. Dikatakan 16 orang MP UMNO akan merintis untuk lompat parti. Tetapi tidak berlaku.

Jadi kenapa kita disibukkan dengan isu lompat.? Baik kita tumpukan untuk memperkemaskan PAKATAN RAKYAT. Penulis cukup bersetuju dengan tindakan PAS yang sampai sekarang belum pun mengeluarkan kenyataan tentang isu lompat parti ni. Walaupun pimpinan PAS seperti Ustaz Nasharuddin, Husam, Mohamad Sabu pernah mengeluarkan pandangan. Tetapi ia lebih dilihat pandangan peribadi. Dato’ Seri Tuan Guru Presiden PAS sampai sekarang belum pernah mengeluarkan kenyataan tentang isu lompat parti. Ini menandakan bahawa PAS sebagai sebuah parti yang cukup matang tidak terikut dengan rentak DSAI. Bahkan PAS sekarang ini lebih menumpukan untuk memperkemaskan PAKATAN RAKYAT dengan mengalu-alukan kemasukan UMNO bersyaratkan bahawa UMNO menerima prinsip Adil.

Penulis juga mengharapkan agar PAS mendominasi PAKATAN RAKYAT ini sejajar dengan ahli dan kehebatan PAS sebagai sebuah parti politik dan gerakan Islam yang cukup matang dan berpengalaman


... Bekerja Untuk Islam ...

No comments: