Thursday, May 8, 2008

Siri 1 : Kenapa Memilih Islam

Islam merupakan agama yang menyeru kepada mengesakan Allah dan mengakui kerasulan Nabi Muhammad SAW.

Islam bermula dengan pengakuan Syahadah, mengerjakan Solat, Berpuasa di bulan Ramadhan, mengeluarkan zakat dan menunaikan Haji bagi sesiapa yang mampu.
Islam diibaratkan sebagai cara hidup manusia. Bahkan para ulamak menyebut sesebuah bangsa tidak akan maju tanpa menggunakan Islam sebagai cara hidup.

Al-Quran adalah kitab yang diturunkan oleh Allah sebagai perlembagaan yang wajib dipegang oleh manusia. Kalau sesebuah negara mesti mempunyai perlembagaan untuk mensistemkan masyarakat. Islam mempunyai perlembagaannya yang tersendiri bahkan yang paling sempurna dan sesuai untuk sepanjang masa dan zaman.


Jikalau seseorang pilihan untuk melalui dua jalan iaitu :


Pertama : Jalan yang penuh dengan kesusahan, onak dan duri tetapi jalan ini akan menuju kepada bandar yang besar dan penuh dengan kemajuan yang boleh dikecapi oleh sesiapa sahaja. Jalan ini juga menuju ke tempat yang dihajati oleh semua manusia


Kedua : Jalan yang selesa, mudah dan senang dilalui. Bahkan dipertengahan jalan terdapat pohon-pohon yang berteduh sebagai tempat pengistiharatan. Tetapi jalan ini akan menuju ke tempat yang penuh dengan keseksaaan dan kepayahan. Selepas seseorang itu sampai ke tempat, maka dia tidak akan berpeluang untuk kembali lagi bagi mengambil jalan yang pilihan pertama.


Jalan mana yang akan dipilih. ?

Menjadi idaman manusia untuk memilih jalan yang mudah dan senang. Tetapi bagi orang yang bijak. Jalan pertama akan menjadi pilihan. Setiap manusia inginkan kenikmatan yang berkekalan. Walaupun pada permulaan mereka akan bertemu dengan kepayahan.


Perniagaan yang besar dan menguntungkan tidak pernah dimulakan dengan kesenangan. Tetapi perniagaan ini dimulakan dengan kepayahan, kesenggsaraaan dan kadang-kadang berdepan dengan kerugian yang besar. Kesan daripada hasil usaha yang berpanjangan, mereka diberikan keuntungan yang berlipat kali ganda hasil daripada titik usaha itu.


Kedua-dua jalan ini boleh diibaratkan sebagai jalan yang menuju ke syurga dan jalan yang menuju ke neraka.

Jalan yang menuju syurga penuh dengan onak dan duri. Jalan in memerlukan kepada orang yang sanggup mengorbankan segala-galanya untuk mendapat syurga. Jalan ini juga terdapat berbagai sekatan dan larangan demi untuk kebaikan manusia. Tetapi kalau seseorang itu bersabar menempuh jalan ini. Nescaya dia akan bertemu dengan kenikmatan yang kekal selama-lamanya pada pengakhirannya.


Jalan yang kedua ialah jalan yang menuju ke neraka penuh dengan kesenangan dan kenikmatan pada permulaannya. Manusia bebas melakukan apa yang disukai tanpa terikat dengan agama, adab dan tatasusila manusia. Tetapi pada akhirnya mereka akan menerima balasan daripada kesenangan tanpa batasan itu dengan seksaan yang kekal selama-lamanya di neraka. Mereka juga tidak berpeluangan untuk kembali walaupun beribu-ribu rayuan dihantar kepada Allah SWT.

Islam datang kepada manusia bukan untuk menyekat pergerakan. Tetapi lebih untuk mengajar manusia bagaimana cara untuk menikmati kenikmatan yang kekal abadi.

Bersambung…..

No comments: