Tuesday, May 13, 2008

Siri 2 : Kenapa Memilih Islam

Allah SWT telah mengurniakan kepada manusia fitrah untuk mengetahui perbezaan di antara kedua-dua jalan ini. Manusia akan merasa tenang apabila melakukan perkara kebaikan yang berlandaskan syarak. Begitu juga sebaliknya, manusia pasti akan merasa gelisah apabila melakukan kejahatan yang bertentangan dengan Islam.

Perasaan inilah yang lahir untuk membezakan di antara perkara yang halal dan haram. Kebenaran dan kebatilan.

Setiap jalan tersebut mempunyai penyeru masing-masing. Jalan kebenaran kebenaran mempunyai penyeru yang dipanggil pendakwah. Pendakwah ini terdiri daripada Nabi-nabi dan Rasul-rasul. Kemudian diikuti oleh para ulamak yang menjadi pewaris kepada nabi dan rasul.

Seruan dakwah ini cukup payah kerana sudah menjadi tabiat manusia yan selalu inginkan kebebasan tanpa sempadan. Sedangkan agama ini lebih untuk mengikat pergerakan manusia agar menjadi seimbang dan teratur.

Jalan kejahatan pula mempunyai penyeru yang dipanggil syaitan. Kemudian diikuti oleh pengikut-pengikut yang mempunyai keinginan yang sama iaitu ingin merosakkan manusia.

Seruan dakyah syaitan cukup senang diikuti kerana seruan ini mengikut apa yang diinginkan oleh manusia. Manusia menginginkan kemewahan tanpa batasan sehingga sanggup menipu, rasuah, merompak dan sebagainya. Manusia inginkan kelazatan duniawi tanpa mengira batas halal dan haram.

Oleh sebab itu tugas pendakwah lebih berat dan sukar daripada tugas pendakyah.

Tetapi ingat. Walaupun pendakwah menempuh jalan yang sukar, tetapi mereka akan bertemu kenikmatan yang tidak terhingga enaknya. Sementara pendakyah pula yang menempuh jalan yang senang pasti akan bertemu diakhirnya seksaan yang tidak terperi sakit dan dahsyatnya.

Jadi jalan manakah yang hendak dipilih dan ikuti. Tepuk dada tanyalah iman

Bersambung……


... Bekerja Untuk Islam ...

1 comment:

Anonymous said...

ALASAN / MOTIVASI YANG LUAR BIASA