Friday, May 9, 2008

Betul ke Melayu Marah.?

Mengulas pandangan yang dikeluarkan oleh PM Malaysia hari ini tentang tindakan tegas perlu di ambil ke atas karpal singh yang dikatakan biadap terhadap kesultanan perak.

Penulis bukan berniat untuk menjelaskan isu karpal Singh. Isu ini biarlah dijawab sendiri oleh beliau ataupun diulas oleh pemimpin PAKATAN RAKYAT yang lebih berkaliber.

Apa yang ingin diketengahkan ialah tentang kenyataan PM Malaysia tentang perkara ini. Sebelum ini negara telah digemparkan oleh pertembungan PM Malaysia dengan istana Perlis dan Terengganu. Watikah yang dikeluarkan oleh PM Malaysia tidak diperkenankan oleh sultan. Di Perlis Bekas MB akur dengan keputusan. Tetapi lain pula di Terengganu. PM Malaysia ketika itu seperti buta tentang undang-undang tubuh negeri sehingga berani membelakangkan sultan!!!. Bahkan beliau seperti mengarahkan juak-juak beliau menghantar memorandum dan berdemontarsi serta mempamerkan kain rentang yang bersifat kurang ajar. Ketika itu, melayu tidak marahkah?.

Kalau dikaji dari sudut sejarah, memang semenjak dulu lagi UMNO/BN suka merendahkan institusi raja-raja melayu. Siapa yang tidak tahu peristiwa perlantikan sultan baru di Kelantan?. Siapa yang tidak tahu peristiwa pengurangan emuniti raja-raja.? Siapa yang tidak tahu peristiwa anak raja dilarikan.? Ketika itu melayu tidak marahkah.?

Mana dia Pemuda UMNO yang bangun untuk membela kedaulatan raja ketika itu.? Pelik dan cukup pelik.

Tetapi apabila perkara ini dikaitkan dengan pembangkang. Pemuda UMNO terus bangkit, PM Malaysia terus mengeluarkan pelbagai kenyataan, NGO yang pro UMNO terus menghantar memorandum.

Inilah dia realiti UMNO yang berjuang tanpa prinsip. Pastikan semua rakyat menolak UMNO dalam PRU akan datang.

No comments: