Friday, May 16, 2008

Siri 3 : Kenapa Memilih Islam

Kenapa manusia menjadi perebutan oleh ulamak dan syaitan. Ulamak ingin menyeru kepada manusia untuk mencari keredhaan Allah SWT. Syaitan pula menyeru manusia untuk bersama-sama dalam kemurkaan Allah SWT.

Siapa manusia sebenarnya.?

Manusia merupakan makhluk yang paling istimewa di alam ini. Malaikat hanya mempunyai sifat taat semata-mata. Syaitan pula memiliki sifat penentang semata-mata. Haiwan-haiwan hanya mempunyai sifat untuk hidup semata-mata. Tetapi manusia ini menggabungkan ketiga-ketiga sifat itu kepada dirinya.

Kadang-kadang manusia mampu melakukan ibadat sehingga darjat mereka melebihi malaikat. Kadang-kadang manusia mempunyai sifat kejahatan sehingga melebihi kejahatan syaitan. Kadang-kadang manusia mempunyai sifat untuk hidup sehingga melebihi daripada haiwan-haiwan tadi.

Contoh pertama :Malaikat melakukan kebaikan dan ketaatan tanpa disuruh. Tapi manusia melakukan kebaikan dan ketaatan kerana mentaati perintah Allah SWT. Dengan sebab itu amalan manusia dianggap bernilai daripada amalan malaikat

Contoh kedua : Syaitan melakukan kejahatan pada setiap masa dan setiap saat. Tetapi dalam masa yang sama syaitan masih mengakui kewujudan Allah sebagai tuhan.berlainan dengan manusia yang melakukan kejahatan sehingga sanggup mengaku menjadi tuhan, sanggup menidakkan kewujudan tuha, sanggup mengganggap arahan tuhan tidak relevan. Manusia jenis ini merupakan dikira sebagai lebih teruk dari syaitan.

Contoh ketiga : amalan haiwan seperti makan, minum, kahwin, tidur. Haiwan hanya makan, minum dan sebagainya mengikut keperluan semata-mata. Tetapi manusia mencari kemewahan melebihi keperluan masing-masing sehingga sanggup menipu, mencuri, merompak. Manusia sanggup berzina sehingga membuang anak masing-masing. Ini menandakan bahawa manusia boleh bertindak melebihi haiwan.

Semua ini bermaksud bahawa diri manusia ini boleh menerima kebaikan dan keburukan. Tetapi yang membezakan diri manusia ialah kurniaan akal oleh Allah SWT. Jika akal tersebut digunakan untuk mengikuti jalan para anbiyaa’ pasti akan menemui kebahagian diakhirat kelak. Tapi jika akan ini digunakan untuk mengikuti jalan syaitan pasti akan menemui keseksaan dan kepedihan di akhirat kelak.


... Bekerja Untuk Islam ...

No comments: