Tuesday, May 20, 2008

Siri 4 : Kenapa Memilih Islam


Akal merupakan titik perbezaan di antara manusia dan makhluk yang lain. Semestinya akal ini perlu digunakan sebaik mungkin. Akal ini akan selalu ditentang oleh penentang yang bernama nafsu.

Sememangnya menjadi kebiasaan manusia yang inginkan kebebasan tanpa sempadan. Sementara agama adalah pengikat bagi kebebasan ini. Bahkan manusia mesti berada dalam ikatan yang bernama agama. Jikalau manusia dibiarkan bebas tanpa sebarang ikatan, nescaya mereka boleh diibaratkan seperti orang gila yang bebas melakukan apa sahaja seperti berjalan di jalanan dalam keadaan telanjang, menggangu lalu lintas, memakai pakaian mengikut cara tersendiri dan sebagainya. Orang gila ini akan melakukan apa sahaja yang terlintas difikirannya tanpa menimbang dari sudut syarak dan akal.

Jadi hanya orang gila sahaja yang inginkan kebebasan tanpa sempadan. Sementara orang yang berakal ialah orang yang mengikat diri mereka dengan agama.

Orang yang beragama semestinya orang yang berakal kerana dengan agama dan akal negara akan membangun. Manusia akan takut melanggar undang-undang kerana mereka mampu memikirkan risikonya, manusia akan melaksanakan kebaikan kerana mereka memikirkan tentang ganjaranya.

Manakala perkara yang menuju kejahatan dan kerosakan memang menyeronokkan. Manusia seronok menyertai pesta yang penuh dengan kelalaian dan kelekaan. Manusia seronok untuk mendengar umpatan kerana ini akan menyebabkan mereka merasa ujub atau hebat terhadap diri masing-masing. Manusia seronok untuk mencuri kerana mereka akan mendapat harta tanpa bersusah payah.

Tetapi jika manusia bijak dan menggunakan akal secara praktikal, nescaya mereka akan mendapati bahawa kebebasan yang dinikmati adalah sementara sahaja berbanding dengan keseksaan yang panjang di dalam penjara neraka.

Manusia perlu memandang bahawa jiwa yang sedang berseronok ini pasti akan mati dan menemui penciptanya. Sepanjang mana pun umur manusia, kematian pasti akan mengejarnya. Mati akan sentiasa mengikuti perjalanan manusia samada pagi dan petang. Manusia juga tidak mengetahui bilakah mati itu akan melintasinya. Di mana Nabi Nuh yang pernah menyeru manusia selama 950 tahun itu.? Dimana Firaun yang pernah mengaku menjadi tuhan itu.? Kalau bukan di dalam kubur.

Kehidupan dunia ini merupakan satu perjalanan untuk menuju ke jalan akhirat. Manusia yang bermula dari janin, kemudian lahir menuju ke alam dunia. Kemudian menuju ke alam akhirat yang merupakan alam yang kekal abadi.

Jadi semestinya manusia menyedari bahawa mereka perlu mengikat diri mereka dengan agama untuk menyelamatkan diri daripada keseksesaan yang berpanjangan. Agama yang menjadi pengikat hanyalah ISLAM.

... Bekerja Untuk Islam ...

No comments: