Wednesday, May 21, 2008

Bakal Perdana Menteri hendaklah berprinsipkan Islam

Mutakhir kini, akhbar dan blog terus menerus membicarakan tentang isu Mantan Perdana Menteri yang keluar UMNO. Berkebetulan pula, sekarang ini Malaysia tengah dihangatkan dengan isu lompat parti dari banglo ke rumah teres.

Mungkin kini bayangan PAKATAN RAKYAT untuk menduduki Putrajaya semakin hampir. Pun begitu, rakyat masih ternanti-nanti betulkah Mantan Timbalan Perdana Menteri akan mengetuai kerajaan PAKATAN RAKYAT nanti.? Kalau sebelum ini Mantan Timbalan Perdana Menteri pernah mengumumkan bahawa beliau akan memaklumkan kawasan mana yang akan ditandingi selepas 2 minggu daripada tarikh pembebasan untuk berpolitik. Tetapi sekarang pengumuman itu dibiarkan sepi begitu sahaja.

Penulis sebenarnya tidak kisah siapa pun inividu yang bakal menduduki kerusi Perdana Menteri nanti. Cuma yang dipenting oleh penulis ialah bakal perdana Menteri itu hendaklah seorang yang berprinsipkan Islam.

Negara telah melihat bagaimana pentadbiran negara yang diurus dengan menggunakan dasar sekular yang dengan jelas tidak menguntungkan rakyat. Semenjak 50 tahun negara Malaysia merdeka, kemajuan dan ketamadunan dikira berdasarkan kepada kebendaan semata-mata. Aspek rohani seperti diketepikan terus. Walaupun kelima-lima perdana menteri pernah mengumumkan bahawa mereka akan memerintah dengan adil dan saksama. Tetapi semua ini tidak berlaku secara sepatutnya disebabkan perasaan untuk takut kepada Allah SWT tidak diterjemahkan sepenuhnya di dalam pentadbiran kerajaan.

Malaysia pernah menyaksikan bagaimana kelantan yang diperintah oleh kerajaan negeri dan menteri besarnya yang jelas berprinsip Islam. Kemajuan yang ditanam berdasarkan kepada taqwa. Sebab itu sampai sekarang tidak pernah kedengaran berlakunya rasuah, penyalahgunaan kuasa dan sebagainya.

Jadi rakyat telah melihat dua contoh yang berbeza. model yang pertama ialah model pemerintahan yang meletakkan kebendaan dan ekonomi sebagai tunggak utama. Model yang kedua pula ialah model pemerintahan yang meletakkan akhlah dan taqwa sebagai tunggak utama.

Model mana yang menampakkan kejayaan. Model yang meletakkan ekonomi di hadapan dilihat semakin runtuh dan rosak masyarakatnya. Model sebegini hanya melahirkan manusia penipu, sanggup lakukan apa sahaja dan mempunyai lidah yang berbelit

Model yang meletakkan taqwa di depan dilihat semakin mantap, kukuh dan mendapat kepercayaan orang Islam dan bukan Islam. model sebegini terus-menerus melahirkan kemajuan akhlah dan ekonomi selaras dengan kehendak Islam.

Selepas melihat kedua-dua contoh inilah, penulis berpandangan bahawa hanya individu yang berprinsipkan Islam sahaja yang mampu untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia yang ke 6.

Islam merupakan agama yang menyeru kepada keadilan, kebajikan dan kebenaran. Oleh itu, menjadi kewajipan kepada penganut dan pemimpin umat Islam melaksanakan hal-hala tersebut. Kalau tidak, pimpinan ini akan mendapat kemurkaan daripada Allah SWT.

Dalam keadaan sekarang ini, walaupun ramai yang mendakwa bahawa individu dari parti masing-masing layak untuk menduduki kerusi perdana menteri itu. Tapi bagi penulis selagi mereka masih tidak berjuangan berdasarkan prinsip Islam. selagi itu, mereka tidak layak.

Islam sebagai asas untuk mengikat manusia agar berterusan untuk melaksanakan agenda keadilan dan kebajikan. Kalau tidak, pemimpin yang bercakap untuk melaksanakan keadilan hanya sekadar cakap kosong ataupun sifat keadilan itu hanya sementara sahaja.


... Bekerja Untuk Islam ...

No comments: