Sunday, May 18, 2008

Rakyat Terengganu Marah

Selepas pendedahan tentang jumlah sebenar royalti di negeri Terengganu di dalam Dewan Rakyat baru-baru ini, semua pemimpin politik bagaikan terkejut dan terkesima. Ini termasuklah Menteri Besar Terengganu sendiri. Kenapa tidak.? Duit yang diterima oleh kerajaan negeri terengganu hanya 4.3 bilionn daripada jumlah 7.3 bilion. Ke mana pergi duit bakinya.

Kalau sebelum ini PM Malaysia menyatakan bahawa melayu marah terhadap tindakan Karpal Singh yang dikatakan menghina institusi raja-raja melayu. Tetapi hari Rakyat Terengganu marah terhadap tindak-tanduk PM Malaysia yang masih berdiam diri tentang ke mana perginya duit tersebut

Kenapa tidaknya.! Dah la negeri terengganu antara negeri ke 2 termiskin di Malaysia. Royalti pula dirompak oleh pembesar negara. Jadi, bilalah rakyat terengganu hendak menikmati kekayaan yang dikurniakan oleh Allah SWT kepada rakyat Terengganu.

Rakyat tertanya-tanya mana lebihan royalti itu. Pemimpin UMNO Terengganu telah mendedahkan bahawa mereka tidak tahu menahu baki duit tersebut. Jadi, siapa lagi yang merompak duit tersebut kalau bukan pimpinan pusat.

Penulis bukan hendak menuduh sesiapa. Penulis cuma ingin mendengar penjelasan ke mana duit tersebut digunakan. Adakah digunakan untuk mengkayakan tembolok peribadi?. Ataupun untuk ahli keluarga sendiri.?

Minyak merupakan amanah Allah SWT kepada pemimpin. Kalau seorang pemimpin itu bijak dan beramanah. Nescaya segala hasil minyak digunakan sepenuhnya untuk membangunkan negeri sehingga menjadi negeri yang maju dan bertaqwa kepada Allah.

Tetapi adakah kerajaan sekarang bersyukur di atas anugerah minyak yang dikurniakan oleh Allah itu.? Kalau benar kerajaan sekarang ini bersyukur, sudah tentu hasil minyaktersebut dikeluarkan zakat.

Minyak termasuk di dalam hukum Rikaz. Ini bermakna kerajaa sepatutnya mengeluarkan sebanyak 1/5 daripada hasil ini untuk rakyat negeri Terengganu. Ini tidak termasuk zakat perniagaan yang mesti dikeluarkan oleh Petronas.

Prof. Diraja Ungku Aziz pernah menyebut jikalau petronas mengeluarkan zakat nescaya segala pendidikan agama untuk orang Islam pasti dapat ditanggung ole kerajaan bermula daripada pendidikan pra sekolah sehingga ke peringkat Phd.

Tetapi adakah, kerajaan sekarang telah melaksanakan hal tersebut. Ini menunjukkan bahawa kerajaan persekutuan tidak serius untuk melaksanakan sistem Islam secara keseluruhan.

Kalau kerajaan tidak mengsyukuri nikmat ini dengan membelanjakan secara membazir dan berkepentingan peribadi. Tidak mustahil anugerah ini akan ditarik balik oleh Allah SWT.

Tetapi kalau kita bersyukur dan cuba melaksanakan segala syariat. Nikmat ini akan terus bertambah dari semasa ke semasa. Allah SWT adalah pemilik bumi ini.

1/5 daripada hasil minyak tersebut adalah hak rakyat terengganu. Dengan sebab itu, kami bukan hanya menuntut 5% peratus sahaja. Tetapi kami menuntut 20% hak sebenar kami.

Kalau kerajaan Persekutuan tidak memberi hak tersebut kepada kami di atas dunia. Nescaya kami akan menuntut hak ini diakhirkat. Ingat kehidupan ini bukan sekadar di atas dunia semata-mata. Tetapi kehidupan ini akan terus sehingga menemui Allah SWT. Kami tunggu dan tuntut hak di hadapan Allah nanti.

Hasil negara hak rakyat, bukannya hak individu.

No comments: