Wednesday, December 17, 2008

Kereta Nasional… teguran buat barangan tempatan

Sudah lama blog ni tak diupdate sampai mendapat teguran daripada sahabat-sahabat. Inilah ibarat iman yang kadang kala naik kadang turun. Begitu juga dengan mood penulis, kadang-kadang bersemangat, kadang-kadang menurun. Alasan boleh dicipta, tetapi sampai bila alasan terus menerus diberikan untuk membela diri sendiri.

2-3 hari ini, timbul isu penggunaan kereta nasional. Isu ini dimulakan oleh tindakan kerajaan Terengganu yang menukar kereta Perdana V6 kepada Mercedes Benz. Kerajaan Terengganu berhujjahkan bahawa kos penyelenggaraan Proton terlampau tinggi. Isu ini terus di bawa ke mesyuarat jemaah menteri dan memutuskan bahawa kereta mercedes Benz yang dibeli hanya boleh diguna untuk urusan rasmi sahaja.

2 bulan kemudian, kerajaan Perak dan Kedah menyuarakan untuk menukar proton perdana kepada kereta berjenama asing dengan alasan dan hujjah yang sama.

Oleh kerana perak dan kedah di bawah pentadbiran kerajaan PAKATAN RAKYAT. Habis dijaja isu ini dalam media elektronik dan media cetak. Setiap ketua kerajaan di negeri BARISAN NASIONAL melontarkan kritikan terhadap kerajaan Perak dan Kedah. Hampir tiada kritikan terhadap syarikat automobil proton terhadap isu ini.

Sepatutnya syarikat proton memberi penjelasan kenapa kos penyelenggaran mahal. Kenapa gearbox automatik kereta perdana V6 cepat rosak. Sebab-sebab inilah yang patut diperbetulkan oleh Proton untuk memperbetulkan segala kesilapan itu. Syarikat proton perlu memberi jaminan agar masalah sebegini tidak akan berulang lagi.

Kalau Proton Perdana itu kereta pertama keluaran proton, segala kesilapan dan kecacatan boleh dimaafkan.

Antara kesilapan perniagaan orang melayu ialah terlampau mementingkan sentimen perkauman melebihi mutu dan kualiti. Ini akan menyebabkan perniagaan bumiputera tidak akan terus maju dan bergerak ke hadapan.

Syarikat proton perlu buktikan bahawa syarikat ini mampu bersaing dengan Syarikat Toyota, Honda dan Mercedez Benz. Buat post mortem terhadap kritikan yang dilemparkan.

Menuding jari kepada kerajaaan PAKATAN RAKYAT dengan tuduhan tidak patriotik tidak akan ada penyelesaiannya. Kerajaan PAKATAN RAKYAT perlu memikirkan kos penyelenggaraan dan ketahanan sesebuah kereta rasmi kerana ia membabitkan duit rakyat. Takkan nak membazirkan duit rakyat dengan membeli barangan yang sudah tahu ketidakkukuhannya.

Harap selepas ini, proton boleh berdaya saing dengan kereta import yang lain agar rakyat Malaysia merasa selamat, kukuh dan berbangga dengan kereta keluaran negara sendiri.

www.attakiri.blogspot.com



... Bekerja Untuk Islam ...

No comments: