Thursday, December 18, 2008

Muhasabah 1 : apa ada pada gelaran Ustaz kalau….

Kalau dulu, Imam Kampung di anggap kuasa pemutus, Imam Kampung begitu dihormati, Imam Kampung di anggap tempat rujukan masyarakat tentang pelbagai isu. Ini kerana Imam Kampung ketika itu begitu memainkan peranan sebagai agen perubah dan pendidik masyarakat ke arah yang lebih baik, mendidik masyarakat untuk mengjauhi segala amalan khurafat yang merosakkan aqidah umat Islam.

Kini, ustaz dipandang sepi, pandangan ustaz dianggap kolot, pandangan ustaz dianggap out to date. Silap siapa,? Silap masyarakat atau orang yang bergelar ustaz itu sendiri.?

Gelaran ustaz cukup memberi makna yang besar dan penting dalam masyarakat. untuk membelah mulut bayi yang dilahirkan akan dipanggil ustaz, untuk mentalqin dan mengtahlil mayat dipanggil ustaz. Tapi untuk meneruskan kehidupan peranan ustaz ditinggalkan. Bermakna agama akan digunakan untuk bayi dan mayat sahaja.

Gejala ini berlaku bukan kerana kesalahan masyarakat semata-mata. Kadang-kadang gejala ini disebabkan ustaz sendiri. Kadang-kadang ustaz-ustaz hanya menekankan fardu kifayah berkaitan dengan ibadat yang berkaitan hubungan dengan Allah semata-mata seperti mandi mayat, talqin mayat dan sebagainya . Manakala fardu kifayah berkaitan dengan kepimpinan, ekonomi Islam, Sistem pendidikan Islam ditinggalkan dan tidak di ulas secara Islamik. Ini menyebabkan masyarakat hanya merujuk kepada ustaz apabila kes-kes kematian dan kelahiran sahaja.

Manakalan sistem muamalat Islam seakan-akan dilupakan dari kamus diri umat Islam. Sedangkan Islam merupakan sistem yang lengkap wajib diketahui oleh semua umat Islam.

Tanggungjawab seorang ulamak ialah menerangkan tentang kebaikan Islam, Menyeru kepada kebaikan, mengcegah kemungkaran.

Tanggungjawab ulamak juga ialah menerangkan penyelesaian secara Islam terhadap setiap isu dan bersedia kalau diberi tugasan apabila memerintah.

Tugas ini bukan sekadar dalam lingkungan kuliah agama semata-mata.bahkan lebih luas lagi. Jadi kalau terdapat ulamak atau ustaz yang tidak sanggup memikul tugas, gelaran ustazawan cukup memalukan.

Seorang ustaz bukan sekadar mengcari gali ilmu secara mendalam. Tetapi mampu mengamalkan ilmu tersebut dalam konteks semasa. Teori perlu diselarikan dengan praktikal.

Kalau teori tidak dipraktikalkan, nantilah ancaman Allah SWT yang murka terhadap setiap ucapan yang tidak diselarikan dengan tindakan.

Bersama-sama kita mengembalikan kegemilangan ustazawan dengan bersama-sama bangun bekerja Untuk ISLAM.

www.attakiri.blogspot.com

(maaf kalau artikel ini terkasar sedikit)



... Bekerja Untuk Islam ...

No comments: