Saturday, December 20, 2008

Muhasabah 2 : Keikhlasan perlu disusuri dengan bersistem

Setiap orang mendakwa kewajipan melebihi masa yang ada. Masing-masing mendakwa kerja-kerja jemaah yang dilakukan terlampau banyak sehingga tidak mampu untuk menambah kerja lagi. Hasil dari kerja yang banyak itu ialah kelewaaan dalam melaksanakan setiap tugasan yang diberi. Program yang dirancang di buat sambil lewa. Mesyuarat lambat sampai, setiap keputusan dilaksanakan dalam keadaan lembab.

Gejala inilah yang melanda kepada penulis sebulan dua ini. pada mulanya pelbagai alasan yang diberikan..tetapi setelah difikirkan sampai bila aku hendak beralasan. Kesilapan datang dari diri sendiri, jadi kesilapan ini perlu diambil pengajaran dan iktibar untuk akan datang. Antara kesilapan yang tidak patut dilakukan oleh insan yang ingin bergelar pejuangan Islam ialah sikap melengah-lengahkan masa.

Alasan boleh dicipta untuk melepaskan diri. Orang munafik yang tidak menyertai peperangan tabuk membuat pelbagai alasan untuk mendapat pembebasan daripada Nabi SAW. Tetapi macam mana di akhirat nanti.? Mampukah kita berhujjah di hadapan Allah SWT.! Jadilah seperti Kaab bin Malik yang mengakui kesilapan sehingga mendapat pujian daripada Allah SWT. Bahkan kisah beliau bersama 2 sahabatnya lagi dipuji sehingga hari kiamat.

Melengah-lengahkan masa bukan untuk kerja jemaah semata-mata bahkan untuk urusan lain juga tidak digalakkan. Ini semua akan menyebabkan kerja akan bertimbun. Kemudian mula timbul ketidakcukupan masa dan waktu dalam melaksanakan semua gerak kerja. Timbul pula penyelesaian sambil lewa dan lari dari konsep Islam yang sebenar.

Islam mengajar penganutnya menepati waktu. Allah cukup murka terhadap hambaNya yang melengah-lengah waktu sembahyang. Manifiestasi daripada itu ialah kepentingan untuk seseorang itu melaksanakan setiap agenda pada waktunya. Jangan tertangguh-tangguh kerana kita tidak tahu gerak kerja yang akan datang.

Pelaksaan keputusan secara sambil lewa juga menyalahi amalan perlaksaan Nabi SAW. Allah SWT begitu mengasihi setiap hamba yang melaksanakan sesuatu tugasan dengan tekun dan cemerlang.

Tugasan yang diterima bukan untuk dibanggakan. Tetapi tugasan ini adalah sebagai tanda kita sanggup bekerja untuk Islam. Slogan bekerja untuk Islam bukan sekadar melaksanakan setiap agenda tanpa mengkaji strategi dan bentuk perlaksanaan. Tetapi slogan Bekerja Untuk Islam perlu digarap dan dirancang agar setiap agenda mencapai objektif dan Visi perjuangan Islam.

Keikhlasan pejuangan perlu diselarikan dengan sistem kerja yang berkesan, sistem perancangan yang mantap, kesediaan untuk ditegur untuk diperbetulkan pada masa akan datang. Semua ini akan menghasilkan satu kekuatan dan kemajuan dalam gerak kerja untuk memartabatkan Islam.

Perjuangan ini bukan hanya digerakkan dengan semangat semata-mata. Tetapi perjuangan ini akan berterusan dengan kesedaran. Kesedaran semata-mata tidak mampu untuk memartabatkan Islam. Tetapi kesedaran ini perlu disatukan dengan sistem organisasi yang mantap dan berkesan.

Jangan mudah mencipta alasan untuk mengelak dari Bekerja Untuk Islam. Masih tergiang-giang ditelinga penulis jawapan Dato’ Seri Tuan Guru Presiden ketika ditanya tentang kesibukan masa sehingga tidak sempat untuk melaksanakan agenda perjuangan Islam. Jawab Tuan guru mudah sahaja Sebenarnya siapa yang menyebut tiada masa masih ada masa menyebut tiada masa.

Sebab itulah kadang-kala penulis merasa malu untuk mengaku tidak sempat melaksanakan kerja. Penulis bukan sempat tetapi disiplin penulis dalam bekerja perlu diperkemaskan lagi.

Kalau orang lain mampu, kenapa kita tidak

Ya Allah Ya Tuhanku, Kurniakan kekuatan kepada kami untuk terus bekerja melaksanakan arahanmu Ya Allah. Jauhkan dari diri kami sifat leka, lalai, lengahkan masa Ya Allah, masukkan kami dalam kalangan mereka-mereka yang diredhai oleh Mu ya Rabb

www.attakiri.blogspot.com



... Bekerja Untuk Islam ...

No comments: