Penggunaan Tahun Hijrah bagi calendar Islam tercetus hasil daripada keputusan mesyuarat ahli Kabinet pada zaman Saidina Umar Al-Khattab. Oleh kerana sebelum ini, Kalendar Islam tidak mempunyai bilangan tahun sebagaimana Tahun Masihi yang bermula daripada tahun kelahiran Nabi Isa AS. Pengiraan tahun sebelum ini hanya berkisar kepada peristiwa sahaja seperti tahun Gajah, Tahun Kesedihan dan sebagainya.
Ketika Mesyuarat di kalangan Ahli Kabinet Para Sahabat berlangsung, ada yang mencadangkan agar permulaan tahun Islam dikira dari kelahiran, ada juga yang mencadangkan agar pengiraan tahun bermula dari turunnya wahyu kepada Nabi dan pelbagai cadangan lagi. Akhirnya semua bersetuju bahawa bermula tahun calendar Islam di ambil daripada tahun penghijrahan Nabi SAW dari Mekah ke Kota Madinah.
Walaupun begitu, ini bukan bermakna nabi sampai ke kota madinah pada 1 muharam. Tapi tahun tersebut dikira tahun pertama hijrah. Kerana menurut riwayat yang paling arjah sebagaimana yang terdapat dalam kitab Fiqh Sirah Nabawiyyah karangan Prof. Dr. Said Ramadhan Al-Buthi bahawa Rasulullah sampai ke kota madinah pada hari khamis 12 rabiul Awwal 1 hijrah.
Kenapa Penghijrahan Nabi dipilih sebagai permulaan tahun bagi calendar umat Islam.? Kenapa tidak dipilih tahun permulaan wahyu.? Kenapa tidak dipilih tahun permulaan dakwah Nabi secara terang-terangan.?
Tahun Hijrah dipilih kerana ketika itu bermulalah Pelaksanaan Islam secara praktikal. Kalau sebelum Nabi hanya berdakwah di Masjidil Haram. Tetapi kini Nabi akan melaksanakan bentuk pemerintahan berdasarkan kepada acuan Al-Quran dan Sunnah. Islam akan dapat dikembangkan lagi selepas tertubuh sebuah Negara.
Kewujudan Negara Islam dapat dibuktikan dengan termeterainya suatu piagam madinah yang boleh dijadikan bukti bahawa madinah adalah sebuah Negara yang berpandukan Islam.
Kalau sebelum ini, masyarakat memandang Islam hanya agama untuk para fakir miskin, orang teraniaya. Tetapi kini, masyarakat memandang Islam sebagai agama yang mengajar manusia bagaimana untuk maju ke depan.
Islam tidak dapat disempurnakan tanpa kuasa. Hampir 2/3 daripada ajaran Islam memerlukan kuasa untuk disempurnakan. Contohnya perkara berkaitan solat jumaat, munakahat (bab Perkahwinan), bab Muamalat, bab Jinayah dan banyak lagi.
Imam Ghazali pernah menyebut dalam Ihya Ulumidin
الدنيا مزرعة الأخرة، ولا يتم الدين إلا بالدنيا، والملك والدين توءمان، والدين أصل، والسلطان حارس، وما لا أصل له فمهدوم، وما لا حارس له فضائع ولا يتم الملك والضبط إلا بالسلطان
Maksudnya : Dunia sebagai kebun untuk akhirat, Agama tidak akan sempurna tanpa adanya dunia, kekuasaan dan agama merupakan kembar (sangat rapat), agama itu adalah asas, penguasaan itu adalah penjaganya, perkara yang tiada asas nescaya akan hancur, perkara yang tidak penjaga nescaya peranannya akan sempit, kekuasaan dan kekuatan tidak akan sempurnya kecuali dengan penguasaan (Ihya Ulumidin, Kitab Ilmu).
Hudud salah satu dari bab Jinayah dalam Islam
Oleh kerana Islam merupakan cara hidup manusia, semestinya Al-Quran menjadi sumber kepada kehidupan ini. Antara arahan Al-Quran ialah pelaksanaan hukum terhadap penjenayah dalam Negara Islam yang merangkumi 3 aspek iaitu Hudud, Qisas dan Ta’zir. Bab Jinayah dalam Islam merupakan antara bab-bab yang terkandung dalam Al-Quran.
Dalam Al-Quran ada menerangkan kaedah Muamalat Islam yang semakin diakui keberkesanannya. Dalam Al-Quran ada menerangkan sistem pendidikan yang berteraskan konsep taqwa yang semakin diakui kepentingan dalam kehidupan masa kini oleh umat Islam dan dunia barat. Dalam Al-Quran ada menerangkan sistem zakat dan pembahagiannya yang akhirnya diakui keberkesanannya dalam menjana ekonomi Negara. Dalam Al-Quran ada menerangkan konsep solat yang akhirnya diakui oleh sarjana bukan Islam bahawa solat ini merupakan antara konsep kesihatan yang terbaik dalam sistem tubuh manusia. Dalam Al-Quran ada menerangkan konsep pencegahan terhadap penjenayah dalam sebuah Negara. Ini juga semakin diakui keperluannya dalam kehidupan zaman kini.
Oleh itu, Perlaksanaan Pencegahan Jenayah ini perlu dipandang secara positif. Hukum Hudud, Qisas dan Ta’zir bukan dilaksanakan kepada orang yang mematuhi undang-undang. Tetapi hukum ini dilaksanakan kepada perompak, pengzina, peminum arak, perasuah, pengkhianat harta rakyat dan pengacau keamanan Negara.
Kalau ada yang menyatakan hudud ini zalim. Bagi penulis ISA lebih zalim daripada hudud. Hukum Hudud dilaksanakan selepas didatangkan saksi-saksi yang dipercayai dan mempunyai kelayakan. Tetapi ISA di jalankan tanpa perbicaraan dan saksi. Bahkan penahanan ini dijalankan tanpa sebab-sebab yang kukuh. Jadi mana yang lebih zalim.?
Semoga kedatangan tahun baru ini menjadi titik perubahan kepada perkembangan politik semasa yang semakin hari semakin meruncing. Politik Negara dilihat sebagai politik secular yang menerima Islam untuk menguatkan kuasa. Penerimaan Islam bukan atas kesedaran kepentingan beragama.
Ekonomi Islam diterima kerana Malaysia terpaksa mengakui sistem ekonomi tajaan kapitalis telah runtuh dan tidak relevan.
Jadikan sambutan Maal Hijrah pada tahun sebagai tranformasi untuk merubah Malaysia menjadi sebuah Negara yang berlandaskan kepada keredhaan Allah SWT
www.attakiri.blogspot.com
... Bekerja Untuk Islam ...
No comments:
Post a Comment