Wednesday, December 17, 2008

Debaran menunggu calon PAS di Kuala Terengganu

Barisan Nasional akan mengumumkan calonnya pada sabtu ini, jangkaan calon sudah banyak disiarkan dalam akhbar pro kerajaan dan pembangkang. Bloggers juga sibuk membuat pelbagai ulasan terhadap calon BN. Ramai yang menjangkakan kemungkin Ketua Bahagian Umno Kuala Terengganu bakal dicalonkan. Tidak kisahlah siapa, yang mesti pasti akan mendapat tentangan sengit dalam Piliharaya kecil (PRK) nanti.

AKIM telah mengumumkan untuk bertanding sekali lagi, walaupun pada PRK di Permatang Pauh AKIM kehilangan wang Deposit. Tok Mun Juga mengumukan untuk bertanding sekali lagi. Bekas calon Bebas rantau Panjang juga mengumumkan untuk mencuba nasib di Kuala Terengganu.

PAS akan mengumumkan calon pada 21 Disember ini. ramai yang telah membuat spekulasi dan cadangan berbentuk peribadi. Tuan Guru Dato’ Mursyidul Am PAS mencadangkan agar Tn Hj Mohamad Sabu di letakkan semula sebagai calon Kuala Terengganu. Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu pula mahukan seorang calon yang berkelulusan Phd dan Prof. Madya. Pelbagai lagi cadangan dan pendapat untuk calon PAS di Kuala Terengganu.

Semua cadangan ini bermatlamatkan untuk memenangkan kawasan parlimen tersebut. Menurut analisis keputusan PRU sebelum ini menggambarkan bahawa Kuala Terengganu bukan kawasan selamat bagi mana-mana pihak. Kemungkinan BN berjaya mempertahankan kemenangan, kemungkinan PAS berjaya merampas balik, kemungkinan Bebas berjaya menarik hati pengundi Terengganu.

Setakat ini disebut 3 orang bakal calon yang akan diketengahkan. Perhubungan PAS negeri akan menunggu kelulusan PAS Pusat untuk menonjolkan calon yang bakal dipersetujui. PAS tidak ketandusan calon seperti BN. PAS mempunyai calon yang berkaliber dan mampu untuk menarik pengundi Kuala Terengganu. Yang bermasalah ialah UMNO yang semakin kurang calon yang berkaliber.

Naib Presiden PAS Tn Hj Mohamad Sabu telah mengumumkan bahawa akan menyokong mana-mana calon PAS yang akan bertanding di Kuala Terengganu. PKR dan DAP pun berpandangan yang sama.

InsyaAllah calon yang bakal diketengahkan mampu untuk menjadi ikon pembela rakyat untuk membawa masalah rakyat Kuala Terengganu ke Parlimen Malaysia pada tahun hadapan.

Kemenangan Kuala Terengganu dianggap begitu penting kepada PAKATAN RAKYAT bagi membuktikan bahawa seluruh rakyat Malaysia telah menolak parti-parti yang berasaskan perkauman. Kemenangan dalam PRK ini akan menggambarkan bahawa BN akan kecundang dalam PRU13 nanti. Kemenangan dalam PRK ini menggambarkan PAS masih mempunyai taring di Terengganu dan akan mengambil kembali pada PRU13.

Sama-sama kita berdoa agar PRK ini memberi kemenangan kepada PAS dan PAKATAN RAKYAT.

www.attakiri.blogspot.com



... Bekerja Untuk Islam ...

No comments: