Friday, March 28, 2008

Bagaimana Iman Anda Hari Ini?

Bunyi tajuk nampak pelik. Tetapi sebenarnya itulah yang menjadi kelalaian kebanyakan umat Islam. Penulis pernah ditanya ketika berada menunaikan umrah oleh Syeikh Muhammad Hason (ketika itu menjadi mufti Halab, Syria) dengan soalan yang cukup mengejutkan. Kebiasaan bangsa arab akan bertanya jika bertemu dengan pertanyaan "Apa Khabar? atau Kaifa haaluka? tapi mufti mengeluarkan pertanyaan berbunyi begini : Kaifa Qulubukum maa Allah (bagaimana hati kamu dengan Allah hari ini)?. Penulis dan kawan-kawan yang ada ketika itu terpinga-pinga dan terus menjawab : baik, alhamdulillah. jawapan yang kelakar.

Sebenarnya persoalan inilah yang semakin dilupai oleh umat Islam. kebiasaannya seseorang hanya bertanya tentang kesihatan jasmani semata-mata. tetapi seseorang itu lupa bertanya tentang kesihatan rohani sahabatnya yang lain. Sebenarnya bertanyaan tentang iman seorang itu bukannya berniat untuk menyindir atau mengejek tetapi sebagai post mortem atau muhasabah terhadap amalan harian kita.

Iman ialah suatu benda yang boleh bertambah dan berkurang. Oleh sebab itu, Sepatutnya sebelum kita memulakan tugas harian, kita perlu berazam bahawa aku perlu tingkatkan iman aku. Apabila selesai segala tugas harian, kita akan muhasabah kembali apa yang berlaku pada hari ini, adakah iman aku bertambah atau berkurang. Kalau Meter iman menurun, maka cepat-cepat kita beristigfar. Kalau meter iman kita menaik, terus ucapkan syukur kepada Allah SWT.

Iman ini akan diketahui kenaikan dan penurunannya melalui amalan harian kita. Sebab ulamak menta'rifkan atau membuat pengertian iman dengan maksud :

Membenarkan dengan hati, memperakui dengan lidah, beramal dengan anggota badan.

Apabila iman seseorang itu meningkat. Setiap gerak geri dia akan berterusan ke arah kebaikan. solatnya semakin khusyuk, akhlaknya semakin terjaga, tutur kata semakin baik, pengorbanan untuk Islam akan dipertingkatkan, dan sebagainya Sebaliknya jika iman semakin menurun, solatnya akan hilang kekusyukan, setiap gerak geri akan berterusan ke arah kejahatan, akhlaknya semakin teruk, tutur kataya lebih ke arah memburukkan..

Iman bukan sahaja dapat ditingkatkan dengan hanya duduk bersendirian sahaja. Iman ini dapat ditingkatkan dengan kita bergaul dengan masyarakat, bersama-sama dengan perjuangan Islam, memberi tenaga dalam aktiviti kebajikan. bahkan inilah yang dituntut oleh Islam

Jadi marilah sama-sama kita bermuhasabah terhadap diri kita masing-masing, apakah aku ini layak mendapat syurga Allah ataupun...ingat sesal dulu pendapatan sesal kemudian tiada gunanya


No comments: