Wednesday, March 26, 2008

Pertembungan PAS dan UMNO


Semenjak UMNO/BN mengalami kekalahan besar dalam PRU12 baru-baru ini. Timbullah desas desus bahawa parti-parti politik melayu perlu bersatu untuk membangunkan negara. Sebut parti politik melayu, hanya PAS dan UMNO sahaja yang dikira sebagai parti melayu terbesar.

Isu ini bukan isu baru. Bahkan UMNO/BN selalu mewar-warkan penyatuan jika parti itu berada dalam keadaan terdesak. Contoh peristiwa 13 Mei 1969 yang membawa kepada PAS bergabung dengan perikatan sehingga terbentuk BARISAN NASIONAL. Ketika itu UMNO berada dalam keadaan lemah dan PAS berada dalam keadaan kukuh di pantai timur. Selepas UMNO/BN mengukuhkan keadaan, PAS ditendang daripada komponen BN.

Selepas tahun 1999, PAS sekali lagi diajak supaya berbincang dengan BN untuk penyatuan melayu. Ketika itu UMNO berada dalam keadaan lemah dan tidak mendapat sokongan sepenunya daripada orang melayu. PAS pula berada dalam keadaan selesa dengan memenangi 27 kerusi parlimen dan menguasai Terenggau dan Kelantan. Tetapi PAS yang dilihat lebih matang dalam bersiyasah telah mengemukakan tiga tuntutan sebagai tanda keikhlasan UMNO/BN untuk bertemu.

Tuntutan tersebut ialah :

1. Meminta kerajaan Pusat mengembalikan royalti Petroleum kepada kerajaan Negeri Terengganu

2. Mengembalikan kelulusan penerbitan akhbar rasmi PAS, harakah kepada dua kali seminggu bukannya dua kali sebulan.

3. Umno hendaklah menentang sebarang usaha menghapuskan perkataan Islam pada nama Parti Islam SeMalaysia (PAS)

Tetapi sayang ketiga-tiga syarat ini tidak dipenuhi oleh UMNO, sekaligus membuktikan bahawa pertemuan yang dirancang oleh UMNO hanyalah untuk kepentingan parti mereka dan bukannya kepentingan bangsa melayu.

Isu ini timbul kembali sekarang ini, Barisan Bertindak Perpaduan Melayu (BBPM) sekali lagi mencadangkan agar dibuat perbincangan antara PAS dan UMNO untuk mengembalikan kemegahan bangsa melayu..

Kenapa PAS menentang UMNO

Isu ini sentiasa diperjelaskan oleh pimpinan PAS semenjak dulu sampai sekarang. Bahkan Tuan Guru Presiden pernah menyebut dalam satu ucapan di Banggul Peradung pada tahun 7 April 1981 dengan katanya : Kita menentang Barisan Nasional (BN), bukan kerana nama BN. Kita menentang dia kerana dia menegakkan perlembagaan penjajah, mengekalkan peraturan kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah, oleh kerana itulah kita menentang mereka, oleh kerana itulah kita berjuang melawan mereka.

Ucapan ini jelas menunjukkan bahawa pertembungan PAS dengan UMNO bukannya pertembungan untuk merebut kuasa. Tetapi pertembungan PAS dan UMNO adalah pertembungan Aqidah. PAS inginkan Malaysia kembali kepada Dasar Islam yang syumul dan bukanya Islam yang dikerat-kerat. Islam bukannya kristian yang boleh diubah sesuka hati oleh para paderinya.

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat acap kali menyebut bahawa PAS sanggup bubar parti jika UMNO kembali kepada dasar Islam yang sebenarnya. Maknanya PAS bukan setakat bersatu tapi terus bubar parti.

Tapi Adakah UMNO sanggup melaksanakan dasar pemerintahan Islam secara keseluruhan dalam pentadbiran kerajaan pusat dan negeri?. Sanggupkah UMNO meluluskan enakmen undang-undang jenayah Islam di dalam Parlimen?. Sanggupkah UMNO melaksanakan ekonomi tanpa riba dalam semua sektor kerajaan?. Sanggupkan UMNO melaksanakan konsep Negara berkebajikan, bebas rasuah, bebas kroni,? Ini semua merupakan konsep Negara Islam yang diketepikan oleh UMNO.

Allah SWT menerangkan bahawa kesatuan yang sebenarnya adalah kesatuan di atas nama Islam, bukannya atas nama melayu.

Firman Allah SWT :

Dan berpegang teguhlah kamu kepada tali Allah dan jangan kamu berpecah belah

Kesatuan mesti berdasarkan kepada tali Allah. Maksud tali Allah ialah Islam. Bangsa akan hilang ditelan dek zaman, tetapi Islam akan berterusan sehingga hari kiamat. Bahkan akan sampai bersambung sehingga ke syurga.

Jadi jelas bahawa pertembungan PAS dan UMNO bukan pertembungan politik semata-mata. Tetapi pertembungan ini adalah pertembung dasar. Dasar PAS ialah Islam dan dasar UMNO ialah kebanggsaan. Penyatuan akan berlaku jika salah sebuah pihak sanggup menggugurkan dasar parti mereka. Bagi PAS ini adalah mustahil kerana PAS tidak menggugurkan dasar Islam dalam parti kerana dasar inilah yang telah diperjuangan oleh Rasulullah SAW dan pewaris-pewarisnya.

Kalau UMNO sanggup ikut dasar ini, PAS bersedia bila-bila masa untuk bubar PAS (menurut kenyataan Mursyidul Am PAS).

Teruskan perjuangan untuk menegakkan ISLAM

Takbir 1000 x

No comments: