Thursday, July 9, 2009

Tafsir Pilihan 1 : Jangan Menyesal



Maksudnya : Dan (ingatlah) ketika orang-orang yang zalim menggigit kedua-dua tangannya (persalah, marah dan menyesal terhadap dirinya) sambil berkata : “Kalaulah (dunia dahulu) aku mengikut jalan (petunjuk) para Rasul ( tentu aku tidak akan jadi sebegini”. “Celakalah aku, kalaulah aku tidak mengambil dia sebagai kawan karib (sudah tentu nasib aku tidak sebegini).”Dia ini telah menyesatkan aku dari peringatan (Al-Quran) selepas peringatan tersebut disampaikan kepadaku dan syaitan sentiasa mengecewakan manusia (yang mengambil syaitan sebagai sahabat karib) – Al-Furqan 27-31

Kadang Pengaruh kawan sekeliling membawa kepada syurga. Kadang pengaruh kawan membawa kepada neraka. Lebih-lebih kalau kawan itu seorang yang berpengaruh di campur dengan title YB pulak.

Ayat di atas merupakan satu amaran kepada mereka yang menolak untuk bersama Islam dengan sebab malu alah dengan sahabat mereka. Kesan dari malu alah tersebut. Penyesalan tidak terhingga apabila bertemu dengan Allah SWT.

Walaupun ayat di atas diturunkan untuk golongan musyrikin mekah dan penyesalan mereka di hadapan Allah hasil daripada penderhakaan terhadap apa yang disampaikan oleh Rasulullah SAW. Tetapi pengajaran ayat ini boleh diumumkan kepada sesiapa sahaja yang bersifat demikian.

Ramai mana manusia khususnya remaja terkena dengan keadaan sedemikian. Ada yang ingin mengubah diri dengan cara hidup Islam, tapi di sindir kononnya ingin menjadi malaikat.

Islam bukan sahaja mengajar manusia bagaimana untuk menjalani kehidupan berpandukan fitrah insani. Tetapi Islam juga mengajar dan memberitahu manusia bahawa kehidupan di dunia ini bersifat sementara.

Segala perbuatan yang dilakukan akan dinilai oleh Allah SWT. Ini merupakan satu pemantauan terbaik bagi memastikan manusia menjalani kehidupan dalam keadaan aman, damai dan membahagiakan.

Islam bukan agama yang hanya mementingkan akhirat semata-mata. Maksud daripada penciptaan manusia untuk menyembah Allah SWT perlu dilihat dalam skop yang lebih luas.

Beribadat kepada Allah bukan sahaja melaksanakan tuntutan aqidah dan syariat. Tetapi beribadat kepada Allah ialah menyempurkan tuntutan akhlak dan sunnatullah.

Membina jati diri berkeyakinan, melengkap diri dengan ilmu pengetahuan, cemerlang dalam peperiksaan, menguruskan kewangan dan sebagainya merupakan salah satu pengibadatan kepada Allah.

Begitu juga membina rumah tangga yang bukan sahaja menekankan soal pendidikan formal semata-mata, tetapi lebih kepada pembinaan akhlak keluarga dan anak-anak juga merupakan pengibadatan kepada Allah.

Perkataan Ibadah perlu dipandang dalam skop yang besar. Jangan dipandang dengan skop yang terlampau kecil sehingga merosakkan agama.

Ramai umat Islam yang berdepan dengan kesusahan sentiasa menyebut mereka tidak sukakan kesenangan kerana mungkin akan membawa kepada kebinasaan.

Mungkin hujjah yang betul atau ingin mencipta alasan sebab malas berusaha.!

Umat Islam perlu menunjukkan contoh teladan yang terbaik untuk umat Manusia seluruhnya.

Jadi, carilah kawan yang terbaik untuk membina jati diri yang bertepatan dengan syariat Islam.

Selalulah membaca sirah Rasulullah SAW. Lihatlah bagaimana Rasulullah bergaul dengan para sahabat dan membina mereka dengan akhlak Islam yang cukup tinggi.

Ingat.... Pergaulan yang silap akan menempah maut di hadapan Allah SWT.

www.attakiri.blogspot.com



... Bekerja Untuk Islam ...

No comments: